NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2004-04-30, 12:52
Ett litet inlägg hinner jag väl med idag )
 
Jag håller med Magnus. Det är för tidigt att trassla in sig i fadderskapen dessa år.
 
Från min utgångspunkt, som har nämndeman Truls Andersson i Örsjö i anorna, så vill jag nog attackera promblemet från honom och hans förmodade syster Arina Andersdotter g.m. Bengt Persson i Persemölla.
 
Jag tror felet jag gjorde tidigare var och stirra mig blind på fyndet av Anders Trulssons och Anna Trulsdotters giftermål 1656 och deras dotter Arina f. 1658. Sonen Truls f. 1651 skulle då ha en annan moder, Arina ? Min Truls döper dock sina första tre döttrar till Anna 1693, Estred 1695 och Metta 1696. Dessutom tyckte jag han var väl gammal, 41 år, för att träda i giftermål för första gången. Anders Trulsson nämndes ej heller få någon ny son Truls.
Nu kan det vara så att Truls född 1651 dog och min Truls föddes efter den förmodade flytten från Skurup. Vilket skulle passa mycket bättre in på min Truls.
 
Jag har nu två frågeställningar.
Hur ovanligt kan namnet Arina vara ?
Finns Begt Persson i Persemölla eller hans hustru Arina  omnämnda som dopvittne till något annat förmodat barn till Anders Trulsson ? ( Förutom då hos min Truls A. i Skurup 1693 - 96)