NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2004-04-27, 15:14
Förutom namnet Ticke, som jag tror vi alla accepterade som Tyke i och med Gudruns inlägg, så var Magnus också osäker på Anna Trulsdotters giftermål med Weste Thickessen om jag förstått saken rätt?
 
Även för mig har Anders Trulsson och Anna Trulsdotter spökat och det så rejält att jag gav upp.
Så fick jag kontakt med Peter Larsson och därmed kännedom om Helmer Frennings uppgifter i Släkt och Hävd och allting syntes falla på plats. Men efter mina dombokstudier nu i Vemmenhögs häradsrätt 1674 - 77, så vet i katten om jag inte är tillbaka på ruta ett igen.Det finns nämligen inte något som helst stöd att finna i denna dombok för Anders Trulssons och Anna Trulsdotters familjeförhållande vad jag kan se.
 
Helmer Frenning uppger som enda källställe från domböckerna, målet den 17 jan. 1676. Detta datum avges domslut i tvisten mellan Anders Trulsson i Munkamölla, sedan Persemölla, och Truls Andersson i Lindby. I domslutet nämns att Anders Trulsson stadde Persemölla d.12 juli 1674 och kyrkojorden d.23 febr. 1675.
Målet tar sin början d.8 febr. 1675 och de enda upplysningar som finns att få i denna tvist utöver ovansagda är, att Anders Trulsson någon gång i sitt liv har brukat ett annexehemman i Lindby. Anders Trulsson bor vid tvistens början i Munkamölla och vid domslutet i Persemölla.
 
Jag har inte heller funnit några uppgifter  om Anders Trulssons och Anna Trulsdotters giftermål eller barn mellan 1674 -77.
Styvsonen som övertog annexehemmanet namnges inte av Helmer Frenning, men avser väl Ticke Westesen i Lindby, eller?  Jag kan inte se att han nämns som sådan till Anders Trulsson.
Dessutom har jag inte funnit något som upplyser om att Anders Trulsson i Lindby/Munkamölla/Persemölla har bott i Skurup under 1650 - talen.
 
Jag tror inte heller att Helmer Frenning funnit något stöd i övriga domböcker för att Anders Trulsson i Rödemölla 1684 - 91 är densamme som i Persemölla 1675. Ej heller för att Anders Trulsson i Rödemölla flyttar till Skurup 1691. Han borde i så fall ha nämnt detta.
 
Helmer Frenning bör därför ha byggt sina uppgifter om Anders Trulsson och Anna Trulsdotter på noga studier av Skurup kyrkobok, Mantalslängder, Jordeböcker och Katekismilängder för berörda socknar.
Det blir upp till var och en av oss osäkra att gå igenom dessa och se om vi kan bli lika övertygade som Helmer Frenning var.