NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-25
Skrivet av: Peter Larsson skrivet 2004-04-27, 12:49
Hej!
 
Oj! Jag lyckades visst röra runt i grytan lite varvid Anders tycker jag svamlar och Birte håller med. Om uppfattningar om historiska sammanhang som bygger på många års egen forskningserfarenhet och som inte - alltid - är samstämmiga med den traditionella forskningen är liktydigt med svammel så låt oss kalla det för det.
 
Just namnformer var - som bekant så väldigt olika på olika orter och min forskning är så väldigt koncentrerad till denna sydskånska bygd. Det innebär att man får mindre kunskap om förhållandena på andra orter men ack så mycken bredare om den begränsade trakt man hela tiden håller på med. Det var utifrån denna lokala erfarenhet som jag gjorde mitt inlägg, då Ticke ju levde och verkade i Skurup.  
 
Som svar på Er fråga om namnforskning: nej, jag vederlägger inte all denna forskning. Däremot har jag inte alltid samma uppfattning som dessa forskare, lika lite i denna fråga, som i många andra. Till yttermera visso är det ofta så i akademi- och forskarvärlden att de olika vetenskaperna motsäger varandras teorier, bland annat har jag råkat ut för detta i en forskning kring medeltida lokala förhållanden. Arkeologens bestämda uppfattning om hur saker och ting låg till gick helt stick i stäv med historikerns. Då blir man lätt lite betänksam över det egentliga värdet i vissa forskningar
 
Men, för att hålla mig till ämnet och framförallt Skurup så skulle jag vilja säga som så att:
 
Jag tror fortfarande att Ticke och Tyke är desamma. Kan någon komma med motsägelsefulla bevis så är det ju jättepositivt även för mig. Ett sådant hade ju varit som Magnus föreslår. Att leta fram någon som hette till exempel Ticke Tykesson eller vice versa. Då vore saken biff.
 
Hälsar svamlige
 
Peter Larsson