NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-11
Skrivet av: Peter Larsson skrivet 2004-11-15, 17:04
Hej!
 
Du är inne på fel spår, Carin. Den Hanna Trulsdotter som var gift med Christen Larsson på N.Vallösa 13 var född 1720 i Örsjö och inget annat. Detta finns verifierat i åtminstone två husförhör (inte orten men året), nämligen 1777 och 1786. Vidare nämns hon - om mina noteringar inte är helt uppåt väggarna - i sin mors bouppteckning från 1761 som gift med Christen Larsson i N.Vallösa. Därmed har vi bevis för att hon var dotter till Truls Andersson i Örsjö, säkrare bevis än uppgifterna i en bouppteckning går ej att få, då denna skulle vara juridiskt gällande, vilket inte kyrkbokföringen var.
 
Vidare har jag en uppgift om att Christen L. nämns som Hannas make i Hannas halvbroders Nils Trulssons i Solberga bouppteckning, då denne Nils var barnlös vid dödsfallet.
 
Vad beträffar Christens föräldrar så har även jag Lars Andersson och Kerstina Håkansdotter på N.Vallösa 3. En intressant notering som starkt påvisar att detta är rätt föräldrar finner vi i domboken när N.Vallösa 3 brann på 1760-talet. Då fanns på stället två åboar av vilka den ene hette - Kristen Larsson. Absurt nog kan jag inte uppge vilken dombok eller ens exakt vilket år...mycket slarvigt av mig men jag har av allt att döma fått uppgiften från någon annan forskare och därvid ej erhållit tidpunkten. Att gå igenom domböckerna för 1760-talet är ju inget man gör på en kafferast men uppgiften om att Christen Larsson var en av två bönder på 3:an kan ju lätt kontrolleras med mantalslängdernas hjälp, eller i jordeböckerna.  
 
So long!
 
Peter L.