NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-03
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2001-03-07, 06:56
Hej Olle Nilsson
 
Jag satt på biblioteket i Malmö igår och sökte efter min familj. Se inlägg ovan. Passade då på att titta i födelseboken för 1772.  
Jag har tyvärr inte kunnat se om Sören är född i Sjörup, för det är mycket dåliga fotografier. Men för födda i Sjörup på den filmrullen så är, detta år, det sista innan sidorna där prästen skrev upp dödboken i Sjörup. Efter dödboken kommer så vigselboken. På den sista sidan i födelseboken så står det att den fortsätter på sidan 111. Den sidan hittade jag sist efter vigslar. Jag tror att, om Sören finns med, så står han på denna extra sida, troligen på någon av de två barnen längst upp. För på sidorna mellan januari 1772 fram till dödboken, så har jag, med viss reservation, inte kunnat hitta namnen Sören eller hans far Mårten.
 
Jag hittade till sist min släkting. Han fanns i hfl 1827-30 på Sjörup nr7. Det står för övrigt att han var född på Sjörup nr 15, inte 14 som jag första läste i födelseboken. Och när jag tittade i hfl 1813-1821 så hittade jag Nils Trulssons mor, Mätta Jönsdotter, i hennes första gifte med åbo och änklingen Nils Clausson. Som hon hann få två barn med innan Nils avled 1821.
Mättas födelseort saknas i hfl precis som flertalet andras födelseorter. Jag har dock kanske hittat henne som inflyttad ifrån S.Villie 1816-11-30. Hennes födelse datum är 1793-10-02 och det stämmer med noteringen i födelseboken när Truls födds 1825, att hans mor var fyllda 32år.
Jag får söka vidare i Villie för att säkerställa att det verkligen är denna Mätta Jönsdotter som flyttar till Sjörup.
 
Hoppas att du Olle Nilsson kan, genom att hitta en bättre kopia av födelseboken, kommer vidare i din forskning.
 
Hälsningar
Magnus Påhlsson