NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-10
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-08-18, 22:53
Hej Gustav!
 
Problemet kring vart Erland Nilssons äldsta barn är födda verkar svårt att lösa, men jag har en hypotes som jag hoppas håller.  
 
Snickaren Erland Nilsson gifter sig med Sissa Persdotter i Tryde 1710 20/11. Det står inte att Erland är boende i Simrishamn vid vigseln, men jag hittar inga spår efter honom som fadder i Tryde omkring år 1710. I Simrishamn bor i mantalslängden 1710 (upprättad 16/5 samma år) en Erland Nilsson med hustru i 3:e roten nr 23, men denne Erland är en äldre namne, som troligen är född ca 1672 i Simrishamn - notera att vår Erland vid det här laget inte är gift ännu. I mantalslängden 1714 står denna tomt öde, men i 1728 års mantalslängd återfinner vi vår Erland med hustru i 4:e roten nr 20.
 
Kyrkböckerna för Simrishamn börjar inte förrän 1724, men min arbetshypotes är att Erland Nilssons äldsta barn - alltså även Anders - är födda i Simrishamn, även om föräldrarna inte verkar gå att finna i stadens mantalslängder. Anders' yngre bror Nils (som är född ca 1712-1713) anges vid sin död ha varit född i Simrishamn, och det skulle kunna vara som så, att  Anders Erlandsson är fysiskt född i Tryde, men att föräldrarna var skrivna i Simrishamn vid samma tid; och av den anledningen saknas hans födelsenotis i kyrkboken. Anders verkar ju ha varit parets första barn, och modern kände sig kanske tryggare av att föda sitt första barn hos sina föräldrar, inte i Simrishamn.  
 
Detta fenomen dyker faktiskt upp hos en sentida ättling till Erland Nilsson - när hans sondotters dotterdotter föds 1826, är modern skriven i Hammenhög, men föder sitt barn under ett besök hos föräldrarna i Borrby. Av den anledningen får barnet Borrby som födelseort i senare husförhörslängder, även om hon rent kyrkligt var född i Hammenhög. Kanske samma gällde för Anders Erlandsson? Och det var därför han angav Tryde som födelseort (han var ju i så fall född där rent fysiskt), även om han kyrkligt var född i Simrishamn (där kyrkböckerna inte finns bevarade).
 
Mvh/Markus