NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-10
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-01-25, 14:17
Bouppteckningarna för Ystad finns bland SVAR:s inskannade material. Dock täcker materialet bara åren 1611-1677 samt 1757-1845, eftersom volymerna 5-22 ej [är] filmade. Dessa volymer har varit rödmärkta men nu restaurerade. Jag kan därför inte komma åt bouppteckningen efter Johan Georg Hirsch, hittar ingen passande vigsel heller, och i DigiArkivs register finns det två hustrur registrerade för denna bouppteckning, Anna Maria Lundell samt en Brita Gabrielsdotter.
 
Teorin med Hedvig Lundell som dotter till Metta Christina Hansdotter låter rimlig, mycket med tanke på åldern osv., samt att både Andreas' och Anna Marias barn redan var kända och att Tala verkar försvinna efter 1744.
 
På tal om Tala Hansdotter, så har jag uppmärksammat att den mest troliga morbrodern, skomakaren Henrik Nilsson i Tjustorp, Smedstorp, vid vigseln i Ystad 1718 kallar sig Eneroot. Detta efternamn bär han dock varken när han nämns som fadder i Smedstorp 1716 eller under resten av tiden jag kan följa honom i källorna (-1733). Hans äldsta dotter Karna (1719-1791, gift med skomakaren Nils Zimmerdahl) kallar sig Henriksdotter, och det gör också nästa dotter Tala Henriksdotter (1721-1802) när hon är piga i Ystad 1740. Tala gifter sig aldrig, hamnar på 1780-talet i Smedstorp, och när hon flyttar därifrån till systerdottern Anna Maria Zimmerdahl i Borrby 1791 kallas hon plötsligt jungfrun Tala Eneroth. Kan man gissa att hon kört samma variant som kusindottern Hedvig, och lagt till med ett finare släktnamn när hon hamnade i Ystad? Jag ska kolla upp vart Tala Eneroth bodde i Smedstorp, men mest troligt var hon väl jungfru hos fint folk, ännu en anledning att heta Eneroth istället för Henriksdotter