NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-04
Skrivet av: Björn Rix skrivet 2012-03-21, 23:42
Östaröd, Lasse Pehrsson Rosén (1797-01-29). All information om denna persons bakgrund välkomnas då han kan vara nyckeln till vem som var min ffff:s far. Någon av er sitter troligen på den info som behövs. Så här hänger det ihop:
 
Min ffff föddes i Raskarum (Gladskulle) år 1806. Han hette Pehr och modern var pigan Hanna Nilsdotter (f. 1780-07-16 i Everöds by, Tryde). Pehr var s.k. oäkta och fick efternamnet Nilsson efter sin morfar, skogvaktaren Nils Dristig i Östarödsskogen. Någon far till Pehr finns inte antecknad. Faddrar vid dopet 1806 var betjänten Petter Lundgren på Östaröd och husmannen Nils Tykasson i Raskarum.
 
För ett par dagar sedan läste jag bouppteckningen efter Pehrs första hustru som avled 1848 i Sjöhuset Vitebro. I denna bouppteckning stod ett par rader som fick mig att börja fundera.
- Där står att de omyndiga barnens rätt ska bevakas av Enklingens Syskon Barn, Torparen Lasse Persson vid Östaröd, eftersom den avlidna icke har några släktingar levande!
Jag har inte sett några tecken på att att Pehrs mor skulle ha haft några ytterligare barn än den o.ä. sonen hon fick 1806. Men det finns ju en möjlighet att det handlar om ett halvsyskon via den okända fadern. Förmyndaren benämns också syskonbarn men är (visar det sig) 9 år äldre.  
 
Torparen Lasse Pehrsson bodde på Östarödshus och han kallas (hfl 1845-49) fd. dragon Lasse Rosén, född i Sankt Olof den 29 januari 1797.
Om Lasse Pehrsson skulle vara ett syskonbarn så kan det var ett spår till den okände fadern. Det är ju faktiskt tänkbart att fadern var känd för den oäkta sonen Pehr och att han hade kontakt med sina ev. halvsyskon,
Någon hjälp med detta?
:-) Björn Rix