NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-04
Skrivet av: Ingvar Kristiansson skrivet 2010-01-02, 19:55
Hmmm.  
Har inte kollat denna gren på länge, så när jag skrivit förra inlägget gjorde jag en ny koll av mina uppgifter. Precis som du har jag tidigare utgått från BOU 1804 efter Per Åkesson i Tåghusa (Tyvärr endast genom DigiArkivs BOU-register, jag har inte läst själva BOU).  
Där nämns Per Åkesson själv (död 1804 i Tåghusa), brodern Anders Åkesson i Delperöd, svågern Johan Andersson i Sjöhusen Vitaby, Pers änka Metta Mårtensdotter i Tåghusa samt Pers syster Metta Åkesdotter i Sjöhusen Vitaby.
Jag har då tolkat detta som att svågern Johan Andersson var gift med systern Metta i Sjöhusen.
 
När jag nu kollade igen, så hittade jag ytterligare en BOU från 1809 efter Per Åkesson och hans hustru Metta Mårtensdotter i Tåghusa (AD Online Albo hd FIIa:19:71 bild 297 ff).
Däri nämns avlidne Per Åkesson och hans hustru Metta Mårtensdotter i Tåghusa som då avlidit.  
Både Per och Mettas arvtagare står uppräknade. Som arvtagare efter Per Åkesson anges bröderna husmannen Anders Åkesson i Delperöd samt (avlidne brodern) Jöns Åkessons 2 söner Per och Åke, samt systrarna Agnis gift med Johan Andersson i Sjöhusen och Metta som är änka (ingen ort angiven).
 
Det verkar alltså som om jag misstagit mig : Johan Andersson var inte gift med Metta Åkesdotter, utan med systern Agnis (Agnes).
Dessutom bekräftas att Jöns Åkesson är broder, torde väl kunna vara han som hittas i DigiArkivs BOU-register som avliden 1803 i Hålkahuset, S:t Olof och då efterlämnar änkan Bengta Persdotter och 2 söner Per (i Grevlunda) och Åke (i Fågeltofta) .
 
Mer kött på benen!
 
// Ingvar