NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-15
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2007-03-22, 18:36
Hej Angelica!
 
Anders Eliasson i St Ibb är min farmors farmors far! Hur är du släkt med dem?
 
Anders var fiskare och stenhuggare. Hans far hette Elias Jönsson och var född ca 1766, han dog 18390714 på Tuna nr 5. Modern hette Karna Olasdotter f 17660719, Tuna Nr 5, död 18470105, Tuna nr 5. Bengtas far hette Påhl Andersson på Tuna nr 6 f ca 1769 död 18510906 Tuna nr 6, modern Ingar Bengtsdotter f 17720907 på Tuna nr 7, död 18090222.
 
De hade också en dotter som hette Pernilla, född 1830. Hon flyttade till Danmark och arbetade på Saltholm och blev så småningom min farmors farmor.  
 
Jag har en hel del material om den släkten, inklusive en bild på Ingar Andersdotters syster och en på hennes bror. Dessutom en hel del annat om deras liv, som är spännande. Min far skrev en bok om släkten 1992. Hör av dig om du vill veta mera. Här är ett citat om Bengta Påhlsdotter, Anders Eliasson och deras dotter Ingar Andersdotter:
 
När Bengta gifte sig fick hon betyget  b för sina kunskaper i katekes och förklaringen  -  systern Kjersti var betydligt bättre med a i innanläsning och katekes och b för förklaringen. Anders fick 1829 a för innanläsning men några år senare blir det samma betyg för honom och Bengta: b i innanläsnisng och katekes, c i begrepp. På sin ålderdom fick Anders åter bättre betyg i innanläsning.
 
I Anders och Bengtas äktenskap föddes dottern Ingar redan den 12 dec. 1824:
 
Dec. d 12 föddes och d 19 döptes dräng Anders Eliassons och dess hustr Bengta Pålsdoters doter Ne Ingar. Insc. hustr Ingar Pehrs doter. Test åb. Elias Jönsson (farfar) åb. Sven Jönsson, dräng Bengt Eliasson (farbror), hustr Pernilla Olsdotr (farmors halvsyster) pig. Kersti Pålsdotr (moster), alla af Hven. Modr är 26 år gl.
 
Tydligen omhändertogs dottern till en början i moderns föräldrahem - hon redovisas på nr 5 först 1828, sedan familjen utökats med ytterligare en dotter. Ingar växte upp och gifte sig 1851:
 
Den 1, 8, och 15 juni, afkunnades lysning till äktenskap, i Sancte Ibbs kyrka, mellan Drängen Pehr Johansson på No 34 Tuna och Pigan Ingar Andersdotter på No 5 dersammastädes. Mannen var 29 år gammal Qvinnan 26 Ofvanstående personer sammanvigdes, i Sancte Ibbs kyrka, den 13 Juli 1851.
 
Ingar och Pehr bosatte sig på ett torp under nr 3. Pehrs far, Johannes Eliasson, var åbo på gården och Pehrs yngste bror övertog så småningom en del därav som åbo. Ingar och Pehr fick två barn på sitt torp. Pehr, som var född 1821, dog 1887, medan Ingar levde till 1904.