NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-26
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2005-11-11, 00:14
Hej!
Jag har noen frågor om personen jungfrun Catharina Ekegren i tidligere innlegg.
Jag har funnet at Catharina Ekegren ble fødd 22. september 1760 i Bollerup forsamling av far skomaker Anders Ekegren och moder Maria Mathisdotter.
De ble gift i Simrishamn den 10. april 1750 och fikk flere barn i Bollerup ifrån 1752 och utover.

Jungfrun Catharina Ekegren ifrån Ekerød, var fadder i sin brorsons, Johannes dop den 7. februar 1788 i Glemminge.

Hennes bostad var oppgitt å være Ekerød. Det kan da være en gård i Røddinge, en by i St. Olofs førsamling eller en plats i Huarøds førsamling.
Jag har en tro på Røddinge eller St. Olof.

Hon fødde sin oekta dotter, Maria Charlotta den 28. may 1788 i Karlshamn. Hon eksisterer ikke i husførhørslengder, innflyttingslistor/bevis m.v..
Mysteriet er var(hvor) hon tok vegen med sin dotter etter fødselen. Dottern kan ha blitt satt bort da hon i 1813 bruker namnet Maria Nilsdotter Grønstrøm. Grønstrøm er et kjent navn i Grønby.

Jungfrun Catharina Ekegren, som giftade sig med klockaren Ahlberg i Røddinge i 1993 var inte jungfru dersom det dreier sig om samma person.
De bosatte sig i Hørby och i husførhørslengd ifrån 1806 under nr, 3 så er det anført at hon var fødd 16. sept. 1760.
I vigselen er det innført at hon var fødd i Boanes. Hvordan ligger Boanes iforhold til Bollerup och Ekerød?
Det virker noe defust innført vedrørende fødested och uppgifter om foreldre. I enkelte husførhør fremkommer hun med namnet Christina.
Dersom hon virkelig var fødd i en av førsamlingene nær Boanes så må hun kunne finnes da eksakte fødselsdata er oppgitt.