NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-22
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2004-09-22, 12:42
Hej Kerstin
 
Jag är helt övertygad att Rägnel Påhlsdotter, som gifte sig med Christen Olsson ifrån Åkarp 1759-10-21 i Rya, är samma person som föddes 1736-01-13 i Esborrarp! När Christen och Rägnel får sitt andra barn Pernilla 1762-08-14 så håller Sissela Ola Svens ifrån Årröd henne. Sissela föddes 1728-02-05 och är Rägnels storasyster!
Men även några av Rägnels andra syskon finns med som faddrar till hennes barn, närmare bestämt Nils Påhlsson och Pernilla Påhlsdotter. Däremot så saknas Rägnels syster Bengta, gift med Torsten Tufvesson, som fadder vid någon av Rägnels barndop. Eventuellt berodde detta på att systrarna väntade och fick barn nästan samtidigt. Rägnel finns med som fadder till Bengtas första dotter Sissa, född 1758-04-03 i Troedstorp. Men Sissa föddes innan Rägnel hade gift sig!
 
Eftersom du ändå är inne på dessa personer, vilka bevis finns det till att Ola Larssons fader (Christen Olsson farfar!) var just Lasse Ingemansson från Ingeborrarp? Jag var nämligen först inne på att Ola Larsson kunde vara en bror till Tyke och Påhl Larsson från Sånnestorp, men med tanke på att Ola kom från Västrarpsbygge när han gifte sig med Kerstina Tuvesdotter så stämmer detta dåligt. Lasse Ingemansson och hans hustru Johanna Svensdotter dog båda på Västrarpshus men finns det några fler bevis?
 
Kerstina Tuvesdotter, Ola Larssons hustru, är för övrigt dotter till Tufwe Påhlsson och Annika Persdotter på Åkarps Annexgård. Annika dog 1735-12-30 och hennes bouppteckning finns här (http://medlem.spray.se/magnuspahlsson/Slaktforskning/Bouppteckningar/Bouppteckningar.htm) på min hemsida! Förutom Kerstinas make så nämns även hennes syster Elnas make Ola Svensson ifrn Åkarp. deras bröder Påhl och Per dog 23 resp 27 år gamla 1713 och 1728. Så gården fick övertas av Ola Larsson trots att Kerstina hade dött två år innan. Men henns barn ärvde ju mormodern.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård