NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-22
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2004-03-14, 08:54
Hej igen Anders!!!
 
Pehr Andersson föddes 1749-01-08 i Rya enligt Örkelljunga AI:5! Och tittar man i Födelseboken C:1 Rya så får man fram föräldrarna Anders Persson och Elna Jönsdotter i Persköp. Förutom Pehr så fick de barnen: Pernilla 1738-01-17, Pehr 1743-12-29 (Dog 1744-04-26) och Johan 1745-11-11. Alla födda i Persköp. Per Andersson och Kerstina Eskilsdotter gifte sig troligen i Tossjö eller Össjö. Ej i Rya.
 
1736-06-16 vigdes drängen Anders Pärsson från Kyrkolycke, Örkelljunga socken med pigan Elna Jönsdotter från Persköp. Källa Rya C:1.
 
Anders dog 1753-05-30 i Persköp 46 år gammal. Bouppteckning Norra Åsbo häradsrätt År 1753 volym 7 sidan 621 suppl. Elna Jönsdotter dog 1772-09-05 som änka 64 år gammal av bröstsjuka. Det betyder att Anders borde vara född omkring 1707 troligen i Örkelljunga och Elna född omkring 1708 troligen i Rya.  
 
Nu finns det ingen möjligt Elna Jönsdotter född omkring 1708 i Rya, men om man antar att prästen har räknat lika rätt som han brukade så kan det vara den Elna som föddes 1717-10-01 i Persköp! Hennes föräldrar var Jöns Nilsson och Bengta Persdotter. Och här har du tur. Hennes förmodade fader Jöns Nilsson avlider redan 1732-02-24, 46 år och 11 dagar gammal, enligt dödboken bosatt i Västrarp men enligt boupptecknings registret på DigiArkivs fd Microscans hemsida bosatt i Persköp! Så du behöver bara leta fram bouppteckningen Norra Åsbo häradsrätt år 1732 volym 5 sidan 557 suppl. för att säkerställa att detta är Elna Jönsdotters föräldrar!!!  
 
Bengta Persdotters död har jag inte hittat.
 
I Örkelljunga Mantalslängd 1742 så står det på sidan 518:
Kyrkolycke
1 Bengt Pärsson, h, g: Jöns, p: Pernilla
2 Inh. Enkan Gunnel och h: Nilla
 
Det intressanta med Bengt Persson är att din Anders Persson dyker upp som vittne till hans barn! En gång innan han gifter sig med Elna Jönsdotter och minst en gång efter!!! Anders och Bengt är helt säkert bröder!
 
1732 Nr. 45.  
D. 26 November Föddes Bengt Pers och Sissa Swensdotters Barn af Kyrckielycke och döptes Dom:ca 1. Advents Söndag wed Nampn Swen. Annika Per Ingels i Swinstorp hölt thett öfwer dopet. Testes Nils Swens i Florshult, Jöns Swensson ibm, Anders Pers i Kyrckielykie, Boell Persdotter hos faderen ibm, Gunnela Gudmunsdotter tienar ibm, Karinna Swendotter hoos fadern i Hollery. (Not i marginalen: död)
 
1737 Nr. 1.  
D. 3:die Januari föddes Bengt Pärs och Sissa Swensdotters Barn i Kiörkelycke och döptes förste Söndagen efter 13:de dagen wid Namn Sven. Bengta Jöns Swens i Siöhult höltet öfwer dopet. Testes Anders Persson i Perskiöp och Rya Sockn, Tufwe Persson hoos fadren i Kyrkelycke, Bohl Pärsdot. h.f. ibm, Kierstena Nils Bengts i Mörkahult.
 
Deras fader var nog följande person som återfinns i dödbok Örkelljunga:
 
1738
25. d. 9 dito (Nov) dödde Pär Bengtsson i Kyrkiolycke, ock begrofs Dom 25 post Trinni:tis ock war han 73 åhr gammall.
 
Och modern kan vara ovan nämnda i mantalslängden 1742 änkan Gunnel vars död jag inte har funnit.
 
Lycka till  
Magnus Påhlsson
Rydsgård
 
PS. Jag glömde ange några mantalslängder under Örkelljunga när du frågade vilka som jag har tillgång till. Fast dessa kan du hitta på min hemsida, utom just 1742 och 1748!