NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-31
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-09-14, 01:23
Byn Engaröd i Riseberga
 
Hej,
 
Jag har spårat en mamsell Charlotta Lembke till byn Engeröd i Riseberga. Enligt husförhörslängder (Genline) bodde hon på Engeröd 1 med sin mosters make Oeconomie Direkteuren Torsten Dahlman och moster Maria Elisabeth Lembke. Jag har följt paret Lembke och Dahlman på gården tillbaka till husförhörslängden för 1813-1819 fram till deras död i Riseberga 1833 respektive 1838. Charlotta Lembke har jag följt till husförhörslängd 1886-1891 AI:19A Riseberga (s.248). Hon är då noterad som boende med en annan Dahlmans hustru Henrietta Helena och verkar leva i slutet av perioden.  
 
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med information om det finns ytterligare tidigare och senare kyrkoböcker för Riseberga.  
 
* När dog Charlotta Lembke efter omkring 1890 enligt Riseberga husförhörslängd och födelsebok?
 
* Familjen finns noetard på Engaröd i Riseberga HFL 1813-1819, men finns inte på denna gård i Risberga HFL 1810-1813. Det saknas information om inflyttning och de försvinner därmed för mig. Enligt längderna föddes Torsten Dahlman 1758-08-17 i Risberga och Maria Elisabeth Lembke (noterad som Lemke) 1764-12-29 (ingen födelseort noterad, men hon bör vara född i Svenska Pommern, och eventuellt vara inflyttad från Ystad). Jag vet ingenting om när och var de bodde innan HFL 1813-1819, var och när de vigdes, och vad som sägs om framför allt Maria Elisabeths far, som är min anfader.  
 
* Vet någon vad en Oeconomie Direkteuren gjorde och har någon lite information om byn Engaröd och/eller gården Engeröd 1 i Risberga.  
 
*Slutligen, det finns ibland ett ord innan mamsell Charlotta Lembke i längderna som jag inte kan avläsa, men som kanske ni kan. Ett bra exempel är HFL Riseberga 1827-1831 (GID 1694.25, p.26). Det ser ut som pupill, men det kan stå något helt annat?
 
Jag håller på att skriva ihop en släkthistoria och skulle mycket uppskatta er hjälp. Det har tagit mig mycket lång tid att hitta dessa mina Lembke i Engaröd och nu efterlyser jag information från er Riseberga forskare. Det här är inget område spom jag har forskat i tidigare och behöver all hjälp jag kan få. Tack
 
Hälsningar,
Johan Lembke