NULL Skriv ut sidan - Spanjorer/Portugiser på Hasslö?

Anbytarforum

Titel: Spanjorer/Portugiser på Hasslö?
Skrivet av: Mikael Lejdeby skrivet 2000-03-14, 12:09
Hej,igen!
Jag har fått nya uppslag. En del av de påstådda mörka släkterna har jag försökt följa. Det de har gemensamt är att de inte har mycket Hasslöblod i ådrorna. Det Hasslöblod som de ändå har skulle man kunna tro att de har gemensamt ursrung, vilket inte verkar vara fallet. Det finns en möjlighet till men den verkar inte trolig p.g.a. det jag nyss skrev. Det är att de finska båtsmännen som kom till Hasslö skulle vara östfinnar och därmed mörkhåriga. Jag härstammar själv från dessa svedjefinnar som kom till Svealand och södra Norrland. På 1680-talet hade dessa svedjefinnar trängt fram till socknarna närmast kustsocknarna i sin nykolonisation som var lika stor i Finland som den var i Sverige. Det var vanligt att rotebönderna lejde folk från inlandet och namnen på båtsmännen motsäger inte detta. Många av båtsmännen på Hasslö har dessa förnamn och son-namn som var vanliga bland svedjefinnarna. Jag har även försökt följa båtsmännen på Hasslö fram till år 1697 och det verkar som majoriteten blev kvar på Hasslö. År 1697 var mindre än hälften utbytta mot nya båtsmän. Vilket talar för att de gifte sig på Hasslö eller redan hade familj som blev kvar.