NULL Skriv ut sidan - Spanjorer/Portugiser på Hasslö?

Anbytarforum

Titel: Spanjorer/Portugiser på Hasslö?
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-01-20, 10:05
Visst är muntlig tradition intressant även om den till slut bara visar sig vara en god historia. Min mor, död sedan 1984, växte upp på det Hasslö närbelägna Almö och i den muntliga traditionen ingick historier om Hasslöborna: att de alla var släkt med varandra, att de kallade varandra bror lelle (uttalas dialekttalt), att det fanns två folkslag varav det ena var mörkt, krulligt och fykantigt. Om portugiser har jag dock inte hört - jag tror de bara kallades spanjorer i mors berättelser. Om man ser på mina egna anor är min morfars och mormors föräldrar i nämnd ordning: Olaus Månsson (1845-1928), född och död på Almö, Botilla Persdotter (1851-1919) född i Hjorthålan, Backaryd sn, död på Almö, August Svensson (1855-1945) född på Jordö, död på Almö, Lovisa Maria Petersdotter (1865-1932) född och död på Almö. Bland deras förfäder finns -så här långt- ingen anknytning till Hasslö.
Finns det någon som studerat Hasslös befolkning mer ingående, kartlagt dopvittnesstrukturer, tagit del av domboksmaterialet m m. Finns det i detta något belägg för utländsk inflytade - ja om någon förlist portugis flutit iland t ex? Hur ser kontakterna med omvärlden ut - hade man dopvittnen från Almö, Jordö t ex?