NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2015
Skrivet av: Bengt Nordahl skrivet 2013-12-07, 17:08
Hej Pia!
Nej, det kan inte vara denne Lars, för föräldrarna heter Pär Bengtsson och Hanna Sifversdotter, så det stämmer ju inte. Jag blev emellertid glad när jag såg frågan om Lars Carlsson, som är min farmors morfars morfar, varför jag forskat mycket på honom och Kågeröd nr 1, som ju Lars och Elna brukade.
 
Problemen med Lars Carlsson är två: Födelseåret måste vara fel, och han är född utom äktenskapet. Det enda helt säkra om honom är kanske, att modern hette Boel Knutsdotter. I 1773 års hfl står mycket riktigt, att Lars Carlsson är född i Reslöf 1747. På gården upptas också Inh Dito Boel KnutsDotter Katslösa 1709  (AI:1 Bild 50 o 60). I 1771 års mtl upptas Boel hos Lars Carlsson som inh. mod Enkan Boel, och detsamma står i 1778 års hfl (AI:1, Bild 460/sid 1).
 
I en inflyttningsattest från 1762 i Kågeröds kyrkoarkiv står:      Oförlofwade unge dräng Lars Carlsson har 3 åhrs tijd tiänt uti Tirups församl. troget och wähl. Han kan läsa i Book och lilla Luther Cateches utan till, ...  
Reslöf 1743         af Billeberga d 28 Nov. 1762  Elias Törning (Tirup var annexförsamling i Billeberga pastorat)
 
I Reslöv C:2, Bild 280 finns följande födelsenotis:
24 af Norra Reslöf. Corpral Holm hushållerskas Boels oäkta barn Lars född d 20 Oct. och för dess swaghet döpt hemma af Jordegummman, dopet verifierades i Kykian näst påföljande Söndag d 23 dito. Barnets fader sades Corpral Holms dräng Lars wara.
 
Barnets svaghet berodde tydligen på för tidig födsel, för vid Onsjö häradsrätt tilltalades den 11 oktober 1743 dr Lars Beck och quinfolket Boel Knutsdotter i Reslöf för med hwarandra begånget lägesmåhl tillståendes begge hawande wara skiedt i Reslöf hos Corpralen Holm, der de begge tiena ihopa. Men som quinfolket då inte hade framfödt barnet, utan wäntar sig först barnsäng till Juhlhälgen, ty kunde denna sak icke företagas förrän barnet framfödt blifwit.
 
Det är inget ovanligt med felaktigt födelseår i husförhörslängder när personen är född i annan församling, men fyra års fel kan verka mycket. Lars patronymikon stämmer inte heller med fadern Lars Beck. Jag har dock inte kunnat finna något annat trovärdigt.
 
Det vore intressant om du tar kontakt med mig för utbyte av forskningsresultat om våra gemensamma anor i Kågeröd. Min e-postadress är bengt.nordahl@gmail.com
Mvh
Bengt