NULL Skriv ut sidan - Rebbelberga

Anbytarforum

Titel: Rebbelberga
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2015-01-06, 15:46
Hej Carin
Tack för allt arbete du lagt ner! Det var imponerande. Tyvärr så ledde det till ännu fler frågor kring dessa två Ida-flickor, vem som är  vem och varför det inte går att få fram mer. Förklarligt om båda rest till USA, men med det du fått fram om Ida 1870, så verkar det ju inte så.
Jag förstår inte riktigt en del av infon som du visar, det om rote, vad är det och hur läser jag t ex rote 15 mariaroten
Och adr Adolf Fredriks torg var är det?
 
Frågan Stockholm Ängelholm skulle jag kunna tänka mig kan vara en gård Stockholm som ligger i Ängelholms kommun.  
 
Den stora frågan är ju vilken Ida som gifte sig med Malmström, fick 2 barn o reste till USA - eller var det kanske bara sonen som reste dit? Vart tog de andra isf vägen, maken o den andre sonen? På DDSS vigslar står båda parternas föd datum, så där är ingen tvekan om det.
När hittar du första gången namnet Grönlund ihop med Ida 1870?
Hur har du fått fram att Ida 1870 reste till Stockholm och utan familj?  
Det går inte ihop, nånting. Bara nya frågor.
 
Och vad hände med den andra Ida, 1874?
 
Sen är det ju också fantastiskt att en fattig piga som Anna Mårtensdotter på 1800-talet tar sig från Balkåkra, Wallösa, Sjörup, Ystad och Hammarlunda, till Ängelholm.  
F. ö. finns det ju ett Barkåkra utanför Ängelholm.
Vart tar make o barn vägen? Varför reser hon dit och hur klarar hon det? Är det samma Anna Mårtensdotter? Varför är hon i Ängelholmsdokument 1870-1874 och där anges vara i äktenskap med Jakobsson, men i DDSS står som ogift när Ida 1870 föds?
Jag får inte ihop detta.
Och Ida 1870 kan ju inte vara i Stockholm 1888-1926 om hon 1893 gifter sig i Ängelholm och sen får 2 barn där.
 
Sven Grönlund är född i Småland söder om Vetlanda, trol i Bäckaby socken, kan inte kolla upp det just nu. Hans familj flyttade runt i olika socknar innan de 1826 reste till Höganäs, där man då värvade arbetare till industrin med fördelaktiga villkor för den tiden. Sven följde med tillbaka till Småland på 1830-talet, men flyttade senare tillbaka till Skåne - Barkåkra och Rebbelberga - och fick en stor familj.
 
Jag älskar gåtor och att leka detektiv, så det här ska bli spännande att gå vidare med. Problemet är att jag ännu inte kan installera alla de digitala arkiv jag då behöver, därför har jag vänt mig till detta forum.
Om du Carin, vill forska vidare och se om du kan hitta några svar på mina frågor, så är jag bara tacksam, men det är inget jag på något sätt förväntar mig, det är ju ett jättearbete.
Men så här långt minst sagt intressant och utmanande att fortsätta med!
Och än en gång tack!