NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2015
Skrivet av: Erik Karlström skrivet 2014-08-09, 21:44
Bengt!  
 
Jag började släktforska på mina anor i Osby socken, medelst mikrofilm och lupp 1980, 34 år sedan, i mellantiden nattetid under min militärtjänstgöring, då jag hade att göra väderobservationer varje timme på en flygflottilj.
Sedan dess har jag fortsatt med att läsa de kyrkböckerna och häradsrättens domböckerna många gånger.
 
Eftersom jag har personerna du frågar efter som anor på flera ställen kan jag säga följande:
Någon släktskap mellan min bondefamilj i Olofstorp och Åbrolla i Osby socken och till Grythyttan FINNS INTE, utifrån arkivmaterial från skånsk sida.
 
Det jag kan tänka mig ha hänt här, utifrån den källa som redovisas, är att ett datorprogram har kopplat ihop två personer med liknande namn.
 
Det krävs ett domboksprotokoll från det tingslag som Grythyttan tillhör, med annan fakta för att jag skall ompröva denna ståndpunkten.
 
Innan en sådant protokoll hittats, vilket jag starkt betvivlar finns, skippa uppgiften om släktskap mellan familjen i göinge och ett så fjärran och utrikes land som Västmanland.
 
Släktredovisningar på nätet kan indelas enligt mig i följande:
De som läser primärkällor,( Med primärkälla menas att på något av rikets arkiv beställda och lästa handlingar medelst arkivbildare, underrubrik och volymnummer. Naturligtvis också nutida möjligheter med tillgängligheter på nätet.) redovisande dessa källorna eller inte.
Anorna kan även vara mer eller mindre säkra utifrån vilka källor som hittats och hur dessa kan ha tolkats.
Ofta är några personer i en socken förekommande i den egna och i många andras antavlor, så den som har läst primärkällorna kan vara underkunnig om i vilkas, någon viss svårighet kan ha klarats ut eller ej.  
Och de som praktiserar anors insamlande var som helst.
 
Det är med andra ord bättre att lägga ner tid och ork på att läsa domböcker och andra källor än att få rätsida på andras
forskningar och redovisningar.
 
Vänliga Hälsningar.