NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 augusti, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 augusti, 2014
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2014-08-05, 20:12
Undertecknad har också läst historien om Svend Sönnesen i Boarp och hans deltagande i kriget 1563-1570. Någon som behärskar latin kanske kan reda ut om hans dödnotis verkligen meddelar att det är just i det kriget han deltagit?  
 
I dödnotisen nämns orden Svecis, captivus och Qvatuor annis, så jag betvivlar inte att Sönnesen varit tillfångatagen av svenskar i fyra år. Uppgifterna att tillfångatagandet skett just i Helgeådalen 1566 och att återkomsten ägt rum på våren 1571 kan jag däremot inte läsa in i den latinska texten, och får en känsla av att det är Carl Gustaf Liljenberg som på sitt vanliga manér broderat ut dödnotisens text och lagt till uppgifter som inte finns där.
 
Jag håller inte Krister Franks idé för alls omöjlig, men som ett alternativ skulle jag vilja tänka mig att det är under det så kallade Kalmarkriget 1611-1613 som Svend Sönnesen varit fånge. Om han var omkring 80-90 år gammal när han dog, och alltså var född omkring 1565-1575, skulle hans ålder inte utesluta att han deltagit i kriget 1611-1613. Vad gäller påståendet att fångenskapen varat i fyra år, om jag fattat latinet rätt, menar jag att det inte var ovanligt att personer som råkat i fångenskap i dåtida krig inte lyckades ta sig hem förrän flera år efter ett fredsslut.
 
(Jag har inte tillgång till Osby C:1 i original just nu. För att läsa Svend Sönnesens dödnotis 1653 har jag använt Ulf Svarte Bagges och Tord Jöran Hallbergs transkription från 1995, som mig veterligen brukar vara pålitlig.)
 
O.A.
 
- - - - - - - - - -
 
(Meddelandet ändrat av Ola_a 2014-08-05 22:57)