NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 augusti, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 augusti, 2014
Skrivet av: Bengt Silverin skrivet 2014-07-30, 16:42
Hej,
 
Jag är oerhört intresserad av att få reda på följande - och hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig.
 
1. Vem var Elsa Trulsdotter (1551 - 1655) Född och död i Osby, Kristianstad. Vem var hon egentligen gift med och var och när var denne man född? Jag har namnet Per Jönsson (alt. Peder Joenssön) - säkerligen samma man eftersom båda källorna jag har uppger samma ungefärliga födelse och dödsår. Men PROBLEMET är att källorna uppger två helt olika födelseorter för denne Per Jönsson. Den ena anger Grythyttan. Den andra Osby, Kristianstad. Men ättlingarna från båda männen är desamma. Så Per Jönsson och Peder Joenssön måste vara samma man. Så varifrån kom Per Jönsson/Peder Joenssön - OSBY eller GRYTHYTTAN???    Hoppas innerligt att någon kan lösa mysteriet för mig!
 
2. Vilka barn fick hon och FRAMFÖRALLT var/när var de födda. Enligt uppgift jag har födde hon sitt första barn i Osby 1569/70. Därefter två pojkar (Lars och Hans) i Grythyttan (Västmanland) Lars och Hans skall vara födda 1570 och 1575 och de stannar sedan i Grythyttan till sin död. Därefter föder hon resten av sina barn i Osby igen. Hon var (förmodligen tillsammans med sin man) - enligt dessa uppgifter - i Grythyttan under ca 10 år. STÄMMER DESSA UPPGIFTER????? Och vad gjorde hon i så fall i Grythyttan och varför flyttade hon tillbaka till Osby.
 
   MVH
  Bengt Silverin