NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-06-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-06-24
Skrivet av: Lars Kleberman skrivet 2012-03-04, 16:57
Hej Åse.
Jag vet inte var du hittat dessa uppgifter.
Nils Olsson Nord är född i Emmislöv den 6 maj 1851 som son till Dragonen Ola Svensson (som tog sig namnen Kleber och senare Roswall) och hans hustru Svenborg Olasdotter.
Nils gifte sig i Emmislöv den 29 december 1874 med Kristina Persdotter (som då var piga i Svinaberga) född den 13 oktober 1847 i Starby som dotter till Per Olsson och hans hustru Kerstin Pålsdotter.
Dottern Axelina är född i Emmislöv den 18 september 1874. Notisen finns i slutet av 1875. Där skriver prästen att dopet förrättade av pastor Lundberg men att denne glömt föra in dopen i dopboken.
Deras tredje barn föddes/döptes i Östra Ljungby enligt notering i Loshults fördelsebok. Där anges att dopattest anlände till Loshult från Östra Ljungby. Kristinas föräldrar bodde i Östra Ljungby så det är inte så konstigt. (Hon kanske var hemma hos föräldrarna vid nedkomsten)
Dragonen Ola Svensson tog först namnet Kleber men ändrade detta till Roswall. Namnet Kleber övertogs sedan av Sone Isaksson Kleber som var gift med en faster till Nils Olsson Nord.
Du får gärna kontakta mig direkt lars.kleberman@telia.com jag har mina anor i släkten.
Hlsningar Lars
 
(Meddelandet ändrat av Lars_Kleberman 2012-03-04 17:00)