NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-31
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2010-05-26, 13:59
Ja, att både Jon och Truls Sort var bosatta i Marklunda är förstås ett riktigt bra indicium på att de var nära släkt.
 
Vad det gäller Niels Rafn i Slähult, så fallerade mitt minne lite: Det var Virestad friherrskaps borgrätt och det var fogde istället för länsman, men du kanske är intresserad i alla fall:
 
Det var vid ett ärende som var uppe 4 december 1650, och gällde Sune Haraldsson i Såganäs. (Jag antar att du känner till honom, Sacke Sone, bördig från Almås och en av traktens värsta busar genom tiderna.) Sune hade dödat Karin Svensdotter i Stubbinge, men senare förlikts med den dödas släkt. Angående förlikningen lämnas ett skriftligt vittnesmål av vad som uppges vara hans son Per Svensson, boendes i Danmark, daterat Skåne och Broby den 8 oktober 1643. Direkt efter detta följer ett annat skriftligt vittnesmål: Jtem ett annat aff fogden dher sammastädes Niels Raffn [...] Daterat 1650 dhen 30 Nowemb:.
 
Detta sagt med reservationen att jag möjligen tolkat någon del av domboksnotisen felaktigt - jag har inte skrivit av den i detalj. För övrigt nämns inte vad som sägs i vittnesmålet, bara att det framlagts för rätten. Jag antar att titeln fogde är ett strå vassare än länsman, och det nämns inte var denne Niels Raffn är bosatt, så kanske det är en annan man med samma namn.
 
O.A.