NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-05-31
Skrivet av: Ola Andréasson skrivet 2010-05-25, 19:48
Jag har forskat en del på Sort-släkten, tyvärr florerar det nog en hel del obekräftade uppgifter kring dem. Truls Sort i Marklunda anses ju varit gift två gånger, först med en Inger och sedan med Bente Jensdotter (ca.1570-1652). Både Truls och första hustrun har dött före Osbys första begravningslängd börjar, men Bente uppges varit gift med Truls Sort i Marklunda i 7 år och sedan änka i 7 1/2 år - vilket alltså ger att Truls ska ha dött ca.1644. Ibland anges födelseår för honom också, men de kommer nog ifrån Liljenberg.
 
Hur som helst, för Truls Sort och första hustrun Inger har jag angett följande barn, som jag ändå antar kan anses bekräftade - förutom den siste här nedan:
 
Mogens Trulsen - bonde i Måsaröd och Marklunda, båda i Osby sn - född ca.1587 i Marklunda - död 1667
 
Peder Trulsen - bonde i Marklunda - född ca.1590 i Marklunda - död 1675
 
Kirstine Trulsdotter - född ca.1594 i Marklunda - död 1674 (Gift med bonden Mattis Jonsen i Holma, Osby sn)
 
Elne Trulsdotter - född ca.1606 i Marklunda - död 1660 (Gift med bonden Oluf Jepsen på Loshult Söndregård, Loshult sn)
 
Bente Trulsdotter - född ca.1612 i Marklunda - död 1675 (Gift med bonden Niels Nielsen Rafn i Slähult, Osby sn.)
 
Tue Sort - död ca.1643 (Troligen son till Truls Sort i Marklunda och troligen också bosatt där - ej bekräftat. Gift med Svenborg Trulsdotter, född ca.1605 och död 1673.)
 
Detta är så långt som jag kommit hittills på Truls Sort och hans barn, möjligen finns det mer uppgifter som jag inte känner till.
 
För övrigt vet jag inte om det finns någon källa som klart utsäger att Truls Sort verkligen varit gift också med den där Inger. Teoretiskt sett skulle kanske Truls gift med Inger kunna ha varit en annan Truls i Marklunda än Truls Sort. Mikaël Stenelo kan nog det där bättre än jag, och har förhoppningsvis någon kommentar.
 
O.A.