NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-16
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2009-07-21, 01:02
Hej Ylva!  
 
För att klargöra ytterligare:  
1) Jag är av uppfattningen att Per Trulsson bara hade dottern Kerstin (f 1591) i sitt 1:a äktenskap. Denna var möjligen uppkallad efter sin farmor. Jag har inte funnit någon anledning till att placera något av de andra barnen i det äktenskapet. Dottern Kerstin i 2:a äktenskapet (1609-1662) uppkallades troligen efter 1:a hu.  
2) Den Per Persson, f senast 1615, som jag nämner är en helt annan person än sin bror och namne, vilken bodde i Hönjarum i stort sett hela sitt liv (f ca 1612(?). D 1684/1688; snapphane). Enligt uppgifter i målet i domboken jag nämner så var han född senast 1615 (... 'Da frembstod Per Persen i Gliminge, Suor och Vant wed Eed effter Recess: at på dhe tjder som ieg Vor hos mine forældre och bleff opfödder i Höningerumb, nu Vell 55 åhr sjden,' ...); det finns ingen anledning att anta att han var född i faderns 1:a äktenskap, eftersom det skulle betyda ungefär 20 år tidigare än angivet år.  
 
Nedan följer en avskrift av det skötebrev som ligger till grund för mycket av kunskapen om familjen:  
Kristianstads rådhusrätt 13/7 1643
Torszdagen Dend 13 July Anno 1643.
Sckötte Peder Erichßen i Högoldt Nielß Erichßen i Sleoldt och Sidtze Erichßdatter i Hönnerum for sig, med Alles
hindiß Börns Samtycke, (:ut in priorj: ) fra dend: Samptlige och deriß Arffuinger all huiß Jord och Egendom som
deriß Sahl: Fader och Moder Aatte udj Marrestorpe Crounegaard, och for Run tiid Siden haffr Soldt Boddell
Biörnßen Sammesteds, Enddog hand icke förend nu derpaa Sköde begierett eller faaet for deß betalling,
Huorforre de fore Erichßens i Sleoltt Börn och Arffuinger bemelte Jord och Eyendomb Schödr till forberörte
Boedell Biörnßen och hanß Hustrue Sidtze Pederßdatter och deriß Arffuinger, dend: till Æuig Eyendomb,
Efftersom derforre betaldt Er den Sidste Pending med den förste effter Goed Nögë, Actum vt Supra.
Att detta Er Enn Richtig Copiæ Vdschrefuen aff Giöngeherritz Øster Tingbog Ord fra Ord som forschrtt staar, dett
Vinder Jeg Vnderschrne Jeremias Splett
Thiener Anders
Nielßon Byuad?
[?]ria
[andra sidan]
Wdschrifft Aff Lagbogen
Sckiöde
 
Som synes kallades Sissa för Eriksdotter och hennes bröder för Eriksson. En intressant detalj är att fadern kallas för Erichßen. Brodern Per (1585-1660) kallas vid något eller några tillfällen för Nilsson, vilket ledde mig (och andra) till att tro att Nilsson var det riktiga patronymikonet och Eriksson ett slags tillnamn. Jag har nu övergett den teorin och tror istället att Pers patronymikon Nilsson är felaktigt och att Eriksson är rätt patronymikon. Jag tror också att 'Erichßen' (dvs. fadern) är 'Erik' i bestämd form (jag har sett exempel på liknande konstruktioner i domboken). Den Erik som fanns i Marestorp vid den tiden hette Erik Persson. Han var farbror till den omnämnde Botel Björnsson, vilken enligt uppgifterna i Loshults dödbok blev gift 1612. Det kan tänkas att Erik Persson sålde av sin andel i Marestorp till den nygifte Botel, vilket skulle passa in med uppgiften 'for Run tiid Siden' år 1643.  
 
Det är helt uteslutet att Sissa Eriksdotter skulle ha gift sig först med Per Trulsson och sedan med dennes son Per Persson, oavsett om det bara var hennes styvson. Förvirringen beror troligen på att en del har tagit med uppgifter från två olika, sinsemellan oförenliga teorier. Den ena lyder att Per Trulsson i sitt ENDA(?; med Kerstin) äktenskap hade bl.a. sonen Per Persson. Denne blev gift med Sissa Eriksdotter och de fick några barn, bl.a. sonen Per Persson (f ca 1612(?). D 1684/1688; snapphane). Den andra lyder att Per Trulsson var gift 1:o med Kerstin (en dotter Kerstin), och 2:o med Sissa Eriksdotter (med bl.a. nyssnämnde Per Persson som barn). Jag ansluter mig alltså numera till denna sistnämnda teori.  
 
Utöver detta så har vi den identifikation av Nils Eriksson (nämnd i skötebrevet ovan) med Nils Raffn i Slähult (1604-1682) som många gör. Jag är ännu inte övertygad om att denna identifikation är korrekt, men jag kan absolut inte påstå att den är omöjlig. Min främsta invändning är att det verkar vara en stor åldersskillnad mellan de tre syskonen (om vi ska lita på åldersuppgifterna): Per f 1585, Sissa f 1585/1590 (barn fr.o.m. 1609, eller troligen tidigare), och sen Nils Raffn f 1604 ... Däremot så finns det flera saker som talar för syskonskapet, och då främst fadderrelationerna mellan familjerna. Man kan även nämna 1) Nils Raffns mor hette Elna precis som brodern(?) Pers i Höghult; 2) Nils Raffn hade en son med tillnamnet Eriksson, och 3) han hade även en son med tillnamnet Håg, vilket skulle kunna vara en kvarleva av farfars farfars namn, Håkan.  
 
Hälsningar, Mikael!