NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-12-16
Skrivet av: Ylva Silverbern skrivet 2009-07-19, 15:29
Hej Mikael!
 
Tack för uppgifterna! Förståeligt att man måste resonera och gissa kring dessa tidiga händelser.
Beträffande sonen Per Persson f ca 1590, så förekommer han hos fler forskare på Disbyt med varierande födelseår 1580-1600. Jag har inga egna belägg för Pers existens, men utifrån ditt svar drar jag slutsatsen att det handlar om den Per som var född före 1615 i Per T:s första äkenskap.
Som Per Trulssons (andra?) hustru uppger du i ett inlägg här på Rötter 2007-09-18 en Sissa Eriksdotter (fader: Erik Persson, Marestorp), medan många andra forskare har Sissa Nilsdotter Eriksdotter (fader: Nils Eriksson Rafn). Det tycks också som en del menar att Sissa Nilsdotter Eriksdotter först varit gift med Per Trulsson och sedan med Per Trulssons son Per (fr första äktenskapt, den som jag nämner ovan som född 1580-1600). (Och varför har hon dubbla patronymikon?) Skulle vara intressant att höra dina tankar om detta! Detta kanske redan har avhandlats på detta forum och i så fall kanske du kan berätta när det var, för jag har inte kunnat hitta det.
 
Hälsningar från ett regnigt Blekinge
Ylva