NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-19
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2003-06-14, 09:01
Jag tackar och niger Käll.
Helt klart är det Anders Heylyckes dotter Maria det handlar om. Namnet skrivs övervägande Heylycke, men andra varianter förekommer, t.ex. Höglycka. Skall omgående beställa filmrullen från Ö.Göinge hd.r.  
 
Som du ser, så är jag åter ute och spårar ) (Av någon underlig anledning hamnar jag nästan alltid i nordöstra Skåne med mina sydskånska anor.)
De jag egentligen söker föräldrar till, är fogden/inspektorn på Svaneholm och Brodda, Anders Holm, f. ca. 1669 - d. 1741 på Stubbarp, Slimminge socken, och hans hustru Anna Persdotter, f. ca. 1676 - d. 1741 Slimminge.  
Deras kända barn är: Anders, Carl, Mattis, Elna/Helena/Lena, och Elisabeth. ( Möjligen också: Greta, Axel och Christian).
 
Anders Holm uppges i Vemmenhögs häradsrätt 1702 d. 26 febr., ren. domb., vara svåger till Anders Heylycke. Släktskapet styrks av att Anders Heylycke från Dybeck, Ö. Vemmenhög socken, står fadder hos Anders Holm i Skurup socken år 1699 och Anders Holm från Svaneholm står fadder hos Anders Heylycke i Gårdstånga socken år 1701.
 
Fogden på Svaneholm, 1692-95, senare Dybeck, 1696 - 1700, slutligen krögaren i Getinge krog, Gårdstånga socken, 1700 - 1703, Anders Heylycke var född ca. 1660 och dog 1703 Gårdstånga socken. Hans hustru hette Brita Tuvesdotter Orup, från Orup i Gudmuntorp socken. Deras kända barn är : Brita, f. 1701 och Maria, f.1702, båda i Gårdstånga.
 
Skall man se på namngivniningen av Anders Holms barn, så är det inget som pekar på något släktskap med Heylycke, undantaget Anders - med tanke på vad som hittills kommit fram. Å andra sidan ser det inte bättre ut vad gäller Orupsläkten.
 
Får se vad som kan bjudas på i det av dig nämnda målet.
 
Hälsningar från
Birte