NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-19
Skrivet av: Helen Hildinggren skrivet 2010-08-13, 07:57
Hej Markus. Omfånget av Zingerman-släkten växer liksom en del frågor.
Gällande Johanna f. Fred så hittar jag henne under mantalsregistret i Stockholms stadsarkiv först 1879 som målargesällänka. Men i alla andra länkar är hon frånvarande. Vad styrker att det är Johanna Fred från Ivetofta församling?
Det dyker upp andra namn också i olika av dessa arkiv; bl.a. Anna Elvira  f. 18.. samt Gunhild Kristina Zingerman f. 18.. Överslö Södermanland. Den sistnämndas namn har jag inte sett tidigare men nutida släkt uppger att det fanns en Elvira som de trodde var syster till Bror Knut Wictor, men det är jag tvekam till.         Däremot har jag hittat en Henry Zingerman i ancestors register, som skulle kunna stämma med Johan Henrik Christian Zingerman, som det ju noterats tidigare har lämnat landet. Han skulle i så fall var gift med Lovisa f. Wahl och ha ett barn f. 1885-12-11 vid namn Annie.
I Sthlms arkiv har också dykt upp en nämnd son till Georg Mauritz Gottfrid Zingerman och hans fru Lovisa, de som sedermera skilde sig efter hans fängelse-vistelse. Barnet Karl Johan Otto f. 1859-07-30 kanske inte levde länge för senare noteras Lovisa som frånskild utan barn som du nämner tidigare.
Mvh Helen