NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-19
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-07-17, 14:01
Hej Helen!
 
Märkligt att Margaretas grav inte gick att finna; din gissning om stenen kan nog stämma, enligt gravregistret finns graven kvar, men att det inte finns några födelse- och döduppgifter i registret (som för döttrarna) kan ju tyda på att stenen plockats bort.
 
Även om namnet Christian Joachim Alexander Zingerman låter tyskt så föddes han den 26 februari 1829 i kvarteret Sjökatten 4 i Adolf Fredriks församling, som son till f.d. coopvardiestyrmannen och dåvarande tobakshandlaren Andreas Henrik Christopher Zingerman och hans 33-åriga hustru Carolina Strömberg, bland faddrarna fanns körsnären Johan Joachim Zingerman och mamsell Agneta Zingerman (Adolf Fredriks kyrkoarkiv, CIa:6, s 570).
 
Fadern måste ha dött strax efteråt, för i mantalslängden 1835 bor tobakshandlareänkan Johanna Zingerman (född 1796 26/11) med barnen Petter Christoffer (född 1824 5/12), Christian Joh. Alexander (född 1829 26/2), Otto Anders Gottfrid (född 1831 9/4) och Emelie Carolina Charlotta (född 1823 21/3). De bodde det året i kvarteret Sjörån, hus nr 6 på Rådmansgatan i Adolf Fredriks församling. Fadern (som bör ha avlidit mellan 1833 och 1835) hittar jag dock inte i Adolf Fredriks dödbok, men i husförhörslängden 1829 (Adolf Fredrik AI:13, s 85) står det att han är född 1783 23/10. Han verkar dock ännu vara i livet 1834, för då dör hans dotter Christiana Augusta Theresia av slag i Adolf Fredriks församling (inget datum angivet dock, men hon verkar vara en dag gammal bara).
 
Det känns dock som att släkten Zingerman kommer från Tyskland, men jag lyckas inte hitta deras ursprung. Den äldsta Zingerman jag kan hitta i Stockholm är ryttaren Carl Zingerman som gifter sig 1762 30/12 i Klara församling med Christina Elisabeth Lindström.
 
När jag sökte efter Zingerman i Disbyt upptäckte jag att en forskare i Arkelstorp har noterat att Anna Christina kallas Ingemansdotter, men sen insåg jag att denna forskare kanske är din mors släktforskande granne? Det hade varit intressant att veta varifrån Ingemansdotter kommer, för jag har inte lyckats hitta namnet i de källor jag letat i.
 
Mvh, Markus