NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-02-14
Skrivet av: Ylva Silverbern skrivet 2007-03-23, 22:01
Tack Catharina och Marianne! Det låter mer troligt att det skulle röra sig om Catharinas förslag, men jag får ändå inte ihop det. Jag hade hoppats att Carl Perssons hustru hette Karna Oredsdotter.
Låt mig förklara bakgrunden lite närmre:
Bonden Truls Nilsson dog i Alltidhult, Jämshög 1798. I bouppteckningen nämns en skuld till Carl Perssons omyndiga arvingar. (Det var alltså 1798 som arvingarna var omyndiga, inte 1794 som jag felaktigt angav tidigare.) Jag försöker bli klok på vilka banden var mellan Truls Nilsson och Carl Persson. Truls hade en kusin på fädernet som hette Karna Oredsdotter, som jag då möjligen tänkte kunde ha gift sig med denne Carl Persson. En annan variant skulle kunna vara att Carl Persson var bror till Truls far Nils Persson och son till Per Blantingsson i Jämshög. En sådan Carl finns inte belagd i Jämshögs födelsebok och du, Catharina har ju ett annat föräldrapar till Carl. Hur säker är denna uppgift?
Om Carl var en hittills okänd son till Per Blantingsson skulle även Mariannes Carl Persson kunna vara möjlig. Har du Marianne, några andra uppgifter som kan ge klarhet? Namn och födelse för Carl och Marnas barn?
 
Vänligen
Ylva