NULL Skriv ut sidan - Nävlinge

Anbytarforum

Titel: Nävlinge
Skrivet av: Birgit Holmqvist skrivet 2016-03-12, 12:41
Hej Carina  
Tack för VGD 1720. Intressant. Finns denna på ArkivDigital?  Jag har haft utmärkta AD sedan begynnelsen, men detta har jag missat. Har dock letat en lång stund utan att finna. Har hittat andra härader i Krstd län 1720 men inte V. Göinge. Gör väl något fel. Får leta mer senare.  
 
Svenborg har fel namn vid vigseln 1729-06-15 då hon kallas Månsdotter. Troligen sammanblandning med Svenborg på nr 5.  
Sonen Nils föds i Ignaberga 1730-05-(18) men innan dess finns dottern Elna, vars födelse före eller strax efter vigseln inte går att finna någonstans. Det har varit många problem med Svenborg!
 
Elna från V. Ejaröd tillhör inte min anor, men däremot hennes systrar Margareta och Kerstina.
 
Att Bergquist inte alltid har rätt har jag märkt tidigare, men att det skulle vara så illa trodde jag inte. Men ledtrådar är bra, och visst måste man kolla.  
Även andra ”stora” släktforskare kan ha fel, men att påstå det accepteras inte alltid.
Eftersom vi tidigare talade om Tyke Trullson-släkten Ignaberga, vill jag nämna Elna Nilsdotter dotter till Boel Trulsdotter - Nils Persson från Bjära. Elna sägs i Bjäraboken vara död i slutet av år 1778. Hon skulle dessutom fått barn 1764, 1766, 1769 och 1773 när hon var 42-51 år gammal. (Hon gifte sig 1745)
Elna f.1722-07-(29) dog enl. bouppteckning 1747-09-05.
(en liten avvikelse från tidigare ämne)
 
mvh Birgit