NULL Skriv ut sidan - Nävlinge

Anbytarforum

Titel: Nävlinge
Skrivet av: Birgit Holmqvist skrivet 2016-03-11, 13:56
Tack!  
Kände mig ganska säker på Annas barn, men undrade just om du hade hittat förklaring på namnmysteriet. Else känner jag mig osäker på. Hon kan lika gärna tillhöra nr 5, som redan använt namnet 1707, men det är ju mindre viktigt.  
 
Svenborg som är min ana, har tilldelats många data som inte stämt. Odhnoff har bl.a. uppgett datum för födelse och vigsel (felaktiga) samtidigt som han säger troligen vigda i Nävlinge från vilken socken Svenborg antagligen var bördig. Märkligt!  
Och i Ignaberga dödbok sägs hon vara född 1701. Inte konstigt att det blir många fel.  
 
Ang. numreringen.
Enl. Bergquist bodde på nr 13 Måns Månsson (död 1712) med son Sven (den 3:e Sven Månsson under samma tid) och på nr 6 Per Månsson.  
I Kat. 1696 är det tvärtom. Kan detta ha med den tidigare numreringen att göra, eller har de bytt gårdar? Eller har Bergquist skrivit fel. Sven Månsson (död 1711) gift 1705 m. Elna Mattisdotter från V. Ejaröd, Elnas bror Göran g.m. Svens syster Kiersti - Per Månssons dotter Kiersti g.m. Elnas bror Anders. Rörigt!  
 
Jordeböcker och tidiga mtl har jag inte använt. Finns de hos SVAR?
Ang. barnagodset (1720 VT 176) Hittar man det också hos SVAR?
Ingar Larsdotter finns möjligen i mtl 1688.
 
mvh Birgit