NULL Skriv ut sidan - Näsum

Anbytarforum

Titel: Näsum
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2016-01-03, 20:00
Hej!
Tack för dina synpunkter! Kikade också på den här familjen för många år sedan, men gav också upp. Näsum verkar lite krångligt att söka i. Gör nu ett försök på nytt  
 
Kierstin Christensdotters (KC) döds/begravningsnotis finns i Näsum CI:3, s. 179 (ArkivDigital: v100648.b96.s179). Hon står som gårdkvinna i Sibbarp och det finns ingen uppgift om hennes civilstånd. Åldersmässigt passar hon in som lämplig hustru till PO (Per/Pelle Olsson). Namnet känns inte speciellt vanligt heller, så jag håller det för troligt att det är samma kvinna som gifte sig med PO, 1747.
 
PO är enligt andrahandskällor född i Brygtamåla i Jämshög, 1685. Förslagsvis är det Bytaremåla som avses.
 
Första hustrun, Bengta Esbjörnsdotter, bör vara född omkring 1681, troligtvis i Näsum.
 
Den förmodade hustru nr 2, BS (Bengta Svensdotter), var vid giftermålet änka i Klagstorp.
BS första make var med största sannolikhet Håkan Jonsson i Klagstorp. De gifte sig 1715-02-27 i Näsum. Klagstorp står som ort, men det står även noterat Testes Anders Jöns ock Anders Pärs i Klagstorp, Jon Håkans i Östa, Swen Bommars i Sebbarp Copl. Dom Qvinq:. Kanske var Sven far till Bengta?
Håkan avled, 62 år gammal, 1740-05-11. Gissningsvis var BS relativt jämnårig med båda sina makar. I varje fall var hon antagligen inte född senare än ~1695. Att hon skulle vara mor till Per Persson, f. 1747 känns ganska osannolikt, men omöjligt är det ju inte...
 
Om KC är samma kvinna som gifte sig med PO 1747 och avled 1750, så bör hon ha varit född c:a 1706. Om PO är den PO som det misstänks, så skulle han varit drygt 60 år vid giftermålet med KC. Ingen av dem var ju egentligen purung, så det kanske gynnade dem båda?
 
Någonstans har jag läst att PO skulle ha avlidit 1748. Dödbok för Näsum saknas för denna tid. Skall se om jag kan hitta en bouppteckning för att eventuellt kunna bekräfta det.
 
1755-10-24 gifter sig bonden PO från Sibbarp med pigan Sissa Åkesdotter från Sibbarp.
1762-10-24 gifter sig änklingen PO från Sibbarp med pigan Kerstin Svensdotter från Klagstorp.
Den 30-åriga hustrun som avled 1761 borde rimligtvis vara Sissa. Jag tror eventuellt att vi kan ha att göra med en ny PO i Sibbarp, när det gäller de här två giftermålen.
 
Hälsningar Sara