NULL Skriv ut sidan - Näsum

Anbytarforum

Titel: Näsum
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2016-01-03, 00:36
Hej!
 
Jag har lite funderingar kring Per/Pelle Olsson i Sibbarp.
Per är min ana genom dottern Ingar, som skall vara född 1725. Hon finns inte med i Näsums födelsebok, utan enda hänvisningen till detta är hennes dödsnotis i Vånga, 1798-10-02: Född af åbo Per och hustru Bengta i Sebbarp af Näsums Sockn. Ingar finns även med i bouppteckningen efter sin morbror, Sone Esbjörnsson.
 
Hur som helst... Per Olssons hustru, Bengta Esbjörnsdotter avled i Sibbarp, 1738-08-20.
1741-10-01 gifte sig i Näsum (Jämshög?), änklingen Per Olsson, inhyses i Sibbarp med änkan Bengta Svensdotter från Klagstorp.
1747-02-15 gifte sig i Näsum, änklingen Per Olsson i Sibbarp med pigan Kierstin Christensdotter från Näsum
1747-12-03 föddes gårdmannen Per Olssons son Per i Sibbarp.
 
Kierstin Christensdotter avled 44 år gammal av vattusot i Sibbarp, 1750-11-21
Enligt flera andrahandskällor är Bengta Svensdotter mor till Per, som föddes 1747.
Dödböcker för Näsum saknas under några år på 1740-talet och jag misstänker att Bengta avled under dessa år och att Pers mor i själva verket är Kierstin Christensdotter. Men, jag blir lite förvirrad över att Bengta Svensdotter på så många ställen anges vara hans mor. Är det någon som har belägg för att det verkligen är Bengta som är modern?
 
Jag hittar ingen annan lämplig kandidat till att vara änklingen Per Olsson i Sibbarp som gifter sig med Kierstin än just min Per.
 
Hälsningar Sara