NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-23
Skrivet av: Inger Persson skrivet 2010-09-03, 23:34
Jag har hittat gamla böcker efter min svärfar. De är från ca 1816 till 1890 -talet. I flera av dessa finns namn på insidan och flera namn anger hemadress Balsby. Där finns även gårdsnummer angivna. Då en del böcker är angripna av tidens tand har jag lite svårt att tyda allt. Försöker ändå skriva det så redigt som möjligt. Vänder mig till Helen Hildinggren i första hand då jag ser att hon söker efter Nils Jönsson och släkten Jönsdotter.
1. Lilla Cateches med förklaringar, tryckt 1856. Namn på insidan: Kersti Jönsdotter på nr 12 Balsby 1864. Skänkt till Nils Jönsson på nr 5 Balsby. Namn på sista sidan: Malina Jönsdotter nr 22 Balsby.
2.De årliga evangelier och epistlar, collekter och böner. Tryckt 1833. Namn på insidan: Anna Hans Dotter Balsby 1844 och 1884.
3. Aftonsång och predikan på 19:de söndagen efter Trefaldighetsdag. Hållen i Lunds domkyrka 1854. Namn på utsidan av häftet,Jöns Olsson nr 26, ej angivet från Balsby. Här finns ytterligare ett namn men jag är osäker.. O Möllerberg kanske.  
4. Sveriges historia uti kort sammandrag för den spädare ungdomen. Tryckt 1816. Namn på insidan: John Nilsson. Sista sidan Nils Nilsson på nr 10 Balsby + en mening jag ej kan tyda där siffran 24 ingår.  
5. Svensk rättstafnings-lära, tryckt 1866. Namn på insidan: Maria Jönsdotter i Balsby 1867.
6. Konkurs och boskillnad Urarfa- Lagarne.Tryckt 1863. Namn insidan: Jöns Olsson Balsby.  
7. Rundt paa Jorden. Tryckt 1871. På första bladet: Till Gerd Söderholm fra tante Marie den 6 april 1877.  
Sista pärmen insidan och uppåned står det: Carl Söderholm Nosaby.
8. Handbok i Åkerbruket för Skånska bonden. Tryckt 1839. Första bladet (svagt) Jöns Olsson Balsby.
9. Sveriges mest utmärkte bönder, andra häftet. Tryckt 1851. Boken har kluddats på men där finns Astrid skrivet utanpå och Nils Håkansson på baksidan. Inget Balsby angivet.  
 
Förutom dessa böcker finns a/Häste Boken information om våra kreaturs sjukdomar och botande. Tryckt 1831. Här har pärmarnas insidor klistrats över med papper, troligen för att dölja ev namn och skavanker.
b/Melodierna till swenska kyrkans psalmer upptecknade i siffror. tryckt 1840. Här är pärmarna borta och papperet är lövtunnt och skört. c/Naturens lagar och andens värld. Tryckt 1888.  
Då alla böckerna låg i samma skokartong utgår jag ifrån att de troligen  kommer från Balsby eller Nosaby.
 
(Meddelandet ändrat av Ingerims 2010-09-04 12:39)