NULL Skriv ut sidan - Hur hittar jag en volontär??

Anbytarforum

Titel: Hur hittar jag en volontär??
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2012-06-27, 22:55
Hej igen,
här kommer jag med lite fler frågor om hur man hittar volontärer.
Mitt inlägg den 2 mars 2007, kan ni bortse från. Jag har lyckats komma vidare liiite på båda personerna jag frågade om då.
 
Jag har nu börjat rota lite i de militära arkiven och jag undrar... Min ana, volontären Anders Wexiö skall härstamma från Småland. Han blev antagen 1706. Åtminstone ett av hans barn, gifte sig i Karlskrona Amiralitetsförsamling (KA). Jag tycker mig ha lusläst KA's dödbok, men Anders hittar jag inte. Jag hittar inte heller min ana, hans förmodade dotter, Christina Wexiö, varken i KA's födelse- eller dödbok. Christina och Carl Fågels (också volontär) barn, finns i KA's födelsebok och Carl Fågel finns i KA's dödbok.
Christinas förmodade syskon; Brita, Margareta och Agneta, kan jag inte heller finna i KA's böcker. Brita och Agneta gifter sig dock och får barn i församlingen.
Till frågan då. Eftersom jag hittar så lite om Wexiö i KA och jag vet att KA är en icke territoriell(?) församling, så undrar jag om Anders med familj helt enkelt levde i Småland (förslagsvis Växjö) och bara vistades i Karlskrona periodvis. Hur funkade det egentligen med volontärernas hemvist?
 
En annan fråga, om ett uppdrag som jag gissar är i klass med att leta efter en nål i en höstack. Carl Fågel fann jag även han i rullorna (tjohoo, äntligen ett framsteg på den fronten! ). Östergötland kom han visst från. Finns det något sätt att få reda på mer, eller är enda sättet att gå igenom varenda östgötsk församling? Något arkiv där han blev inskriven från första början eller så, som kan ge fler ledtrådar?
 
Mvh Sara