NULL Skriv ut sidan - Hur hittar jag en volontär??

Anbytarforum

Titel: Hur hittar jag en volontär??
Skrivet av: Hans Högman skrivet 2006-05-15, 15:31
Den militära termen volontär har haft lite olika betydelse genom åren. Framför allt under 1700-talet var det en beteckning på frivilliga som utbildade sig till underofficerare och officerare både vid arm?n och flottan.
Den sida på min hemsida som har mer text om volontärer än den tidigare refererade sidan är volontärer
Det förekom även volontärer bland artilleripersonalen i flottan, sjöartillerister. De kallades även marinärer och deras främsta uppgift var att betjäna sjöartilleriet.  
Utbildning till underofficerare och officerare: Ett vanligt sätt att bli officerare var att börja som volontär.  
Volontärerna var frivilliga som utbildade sig till underofficerare och officerare både vid arm?n och flottan. Volontärinrättningen tillkom redan under slutet av 1500-talet. Volontärer var då en del av manskapet, men hade en bättre ställning än de övriga soldaterna.
Under det yngre indelningsverket var volontärerna i regel skilda från indelningsverket och rustade sig själva mot kontantersättning och var att betraktas en grupp av blivande befäl.
Åldern på volontärerna fastställdes år 1730 till 15 år. År 1736 ändras åldern så att de kunde antas när de var tillräckligt gammal för att ”regera gevär”. Under 1700-talets andra hälft försökte man dock begränsa antagningen av allt för unga volontärer genom att de inte längre fick räkna anställningsår under åldrarna 15 (år 1765) respektive 18 år (år 1796) vid befordringar. Vid befordringar var som nämnts tidigare antalet tjänstgöringsår en viktig faktor. Detta hindrade dock inte att mycket unga barn sattes upp som volontärer. Volontärinrättningen bestod ända till 1952. Enligt 1901-års härordning var en volontär tvungen att vara minst 17 år vid antagningen och kontraktanställdes för en period av 2 till 4 år. Kontraktet kunde sen förlängas i 1 till 2 år. En obefordrad volontär fick vara kvar i längst 6 år och fick inte vara äldre än 28 år. En befordrad volontär kunde vara kvar till han var 32 år.
Det jag har om Marinregementet är följande: Bildades 1845 ur det år 1832 bildade sjöartilleriregementet. År 1871 överförs Marinregementet till arm?n bildar 1887 Blekinge bataljon. Indraget 1901 då de överförs till Karlskrona grenadjärregemente.
Hans Högman