NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-25
Skrivet av: Cecilia Månsson skrivet 2006-01-22, 19:38
Hej!
 
I sommar ser det ut som min familj får besök av sysslingar från Amerika och nu ska jag försöka sy ihop en släktresa för mina besökare.
 
Vår gemensamma släkting är min besökares farmor Olivia Eklund, född 1877 i Killeberg, Loshult. Olivia dog i Axtell, Nebraska 1911-12-23.  
 
Olivia var gift med Olof Nordblad som enligt US Census var född i september 1867. Jag tror att jag har hittat rätt Olof Nordblad här i Sverige och undrar nu om någon möjligtvis känner till denna familj och vart de tog vägen efter att Olof lämnat Sverige, gärna fram till idag.
 
Olof Nordblad föddes i Norrvidinge nr 3, Norrvidinge den 11 september 1867. Hans föräldrar var smeden Pål Svensson Nordblad och Elna Ottosdotter. Jag är ganska säker på att jag har hittat rätt Olof: mina amerikasläktingar har flera brev bevarade från Olofs systrar i Sverige, tyvärr utan adress, men genom ledtrådar i dessa brev så tror jag att jag har hittat rätt familj. Bland annat anges födelseår och -månad på systrarna Hanna och Matilda och detta stämmer med denna familj från Norrvidinge.  
 
Det jag vet om familjen är att Pål Nordblad med hustrun Elna bodde i Norraby, Sireköpinge 1890. Dottern Matilda hette som gift Lehn eller Lehm i Köpenhamn. Dottern Hanna utvandrade också till Köpenhamn.
 
Dottern Kerstin var bosatt i Landskrona 1927 och skrev då ett brev till brodern Olof där hon bland annat skriver att hennes make också befann sig i Amerika, inte långt från där Olof bodde. Jag tror att Kerstin kan ha hetat Lundin som gift och bodde i Landskrona vid sin död 1958 (?). Enligt ett av breven så har hon en son (Edvin?) som 1927 bodde i Ramlösa och en dotter (Ellen?) som var gift i Köpenhamn.
 
Pål och Elnas barn var Hanna f.1866, Olof f.1867, Maria f.1869, Anna f.1871, Kerstin f.1873, Matilda f.1875 och Nils Sigfrid f.1877.
 
MVH
 
Cecilia Månsson