NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-07-09
Skrivet av: Ann-Marie Gidå skrivet 2009-07-09, 00:57
Hej!
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att identifiera en byggnad i Munka Ljungby. Det gäller Sågmöllan, Rosenhög 1888-1890.  
   Änkemannen och skräddaren Johannes Persson f. 1857 i Förslöv finns i husförhörslängden AI:27 1886-1890 antecknad på pag. 534. Johannes och hans tre barn från första äktenskapet anges flytta till pag. 533 den 2 nov. 1888. Den 4 nov. samma år ingår Johannes ett nytt äktenskap. Dessa fyra + den nya hustrun, en fosterdotter, pigor och medhjälpare i skrädderiet finns på pag. 533. Även på denna sida anges bostaden vara Sågmöllan, Rosenhög. På pag. 534 förekommer en förkortning beträffande boendet som jag tyder till Ilgd, men ej förmår att tolka. Samma förkortning finns på en handelsidskerska Wilhelmina Anderberg som är född i Danmark. Flyttar Johannes familj i samband med vigsel nr. 2 eller är det endast uppslaget i husförhörslängden som ändras? På pag. 533 anges Sågmöllan vara 6/1920 Mtl och ha ägts av handl. Josef Nielsen, men detta är överstruket och Mtl. ändrats till 1/1920. Skräddarmästaren kan ha inköpt denna del av fastigheten.
   På skivan Sveriges Befolkning 1890 är Johannes Persson bosatt på Sågmöllan, Sockenhus, Munka Ljungby, vilket torde betyda att han hyr bostad. Johannes blir snart änkeman på nytt men bor kvar i Rosenhög ett antal år även under ett kommande tredje äktenskap.
 
   Byggnaden finns kvar på Storgatan, men personer som nu bor i Munka Ljungby tror att sockenhuset var beläget på annan plats i samhället.Jag har för mig att den byggnad som utpekats som Rosenhög ligger på Storgatan 18. Eftersom jag bor ca. 30 mil från Munka Ljungby och inte har haft egen nära anknytning till huset känner jag mig helt förvirrad. Tacksam om någon kan hjälpa mig att få ordning på Johannes Perssons boende!
 
Ann-Marie Gidå