NULL Skriv ut sidan - Munka-Ljungby

Anbytarforum

Titel: Munka-Ljungby
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-06-09, 01:07
Hej Per!
 
Jag har några uppgifter som kan vara av intresse; Per Nilsson sägs i födelsenotisen vara Nils Mårtensons gåssebarn af Krokhuset N[omin]e Per, och jag skulle gissa att föräldrarna är det par som gifter sig i Munka-Ljungby 1763 2/12, drängen och husMannen Nils Mårtenson i Krokhuset samt Pigan Kirstina Persd:r. Änkan Kirsti Persdotter i Krokhusen gifter sig 1781 16/4 i Munka-Ljungby med drängen Jeppe Olsson från Ällekärr, och det stämmer ju bra med att Nils Mårtensson avled i Krokhusen 1779. Jag kan dock inte hitta paret därefter, men Jeppa Olsson kan eventuellt vara identisk med den inhysesman med samma namn som dog 1801 1/4 i Munka-Ljungby by, 67 år, 8 månader och 1 dag gammal.
 
När det gäller Nils Mårtensson så finns det ingen med detta namn född i Munka-Ljungby runt juli 1745, och det ende jag hittar är född 1734 12/7 i Munka-Ljungby. Han var son till Mårten Svensson och Tyre Persdotter i Torfgårda, en ort som Nils Mårtensson tycks ha haft en koppling till. När Per Larsson från Torfgårda döper sitt barn i Munka-Ljungby 1764 2/2 är nämligen Nils Mårtensson i Krokhuset fadder, precis som när Lars Andersson från Torfgårda döper sitt barn 1764 26/2. Det låter dock inte helt bra att dödsåldern ska ha blivit elva år för hög i dödboken, men det kan vara ett spår att följa upp. Jag har försökt ta hjälp av bouppteckningarna, men hittar inga efter varken Nils Mårtensson, Kerstina Persdotter, Jeppa Olsson, Mårten Svensson eller Tyre Persdotter.
 
Mvh Markus