NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2015
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-06-26, 18:16
Hej Gabriel!
 
Jag reagerade också på att Olaus född 1753 avlider späd, men kände mig lugnare när jag sedan hittade Olaus nr. 2, som dessutom verkar överleva barndomen. Jag har själv flera exempel på att präster blandat ihop personer med just äldre avlidna syskon med samma namn, och antagligen är det precis vad som har hänt i detta fall.
 
När det gäller bouppteckningen så har jag en idé om var den kan finnas. I rådhusrättens och magistratens protokoll 1771 24/7, §. 4 (Rådhusrätten i Malmö 1 A1AA:125, sid. 220) står följande:
»S: d: Likaledes blef skiftesförrättningen efter afl: StadsMätaren Lars Ohlsson och des hustru Helena Ruth ingifwen, med tillkjännagifwande at skulden i thetta stärbhus wida öfwerstiger tillgången, hwarföre creditorerne till en annan Rättegångsdag skola upkallas, at häröfwer höras».
Ärendet återupptogs 16/11 samma år (se samma volym, sid. 373-377), men där nämns ingenting om barnen eller släktskap, utan bara skulderna. Familjen tycks ha varit rejält skuldsatt, vilket väl förklarar varför bouppteckningen inte bara lugnt och stilla lades bland de andra, utan blev ett fall för magistraten. Jag skulle därför gissa att själva bouppteckningen finns i Rådhusrätten i Malmö 1, serie F1AA (»Handlingar till domböcker och protokoll»), antingen i volym 164 (januari-juli 1771) eller 165 (augusti-december 1771). De flesta volymer av denna serie har filmats av ArkivDigital, dock inte åren 1742-1807. Annars finns ju bouppteckningarnas tilläggsserie (Rådhusrätten i Malmö 1, serie F2B), som Eva Dalin nämner, men bland 1771 års handlingar (volym 29) lyckas jag i varje fall inte hitta Lars Olofssons bouppteckning.
 
Mvh Markus