NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-12-02
Skrivet av: Lasse Waldemarsson skrivet 2008-03-15, 15:31
Hej Anders och Michael
Efter att Michael fastslagit var Kv Christoffer har legat så kunde jag också med viss möda tyda en karta från 1897. Precis som Michael säger så ser det ut som att kv Christoffer har slagits ihop med kv Leonard, vilket troligen är anledningen till att namnet försvunnit. kv Christoffer var den södra halvan av dagens Leonard. Fricksgatan, som nu slutar vid Claesgatan, fortsatte förr tvärs igenom dagens Leonard och delade detta i dåtidens Leonard och Christoffer.
Jag har en karta från 1903 (Ny stadsplan) i den bok jag nämnt innan. På denna karta så ser det ut som  endast följande delar av Christoffer är bebyggt:
Hörnet Ahlmansgatan/Claesgatan, Claesgatan, hörnet Claesgatan/Fricksgatan samt hörnet Ahlmansgatan/Bangatan.
Enl. förklaringar till denna karta så blir de delar som jag kallar obebyggda stadsplanelagda 1903. Det kan ju innebära att det funnits någon sorts bebyggelse men ej varit stadsplanlagd. De delar som jag kallar bebyggda är enl. förklaringarna redan stadsplanlagda.
Jag som sagt inte är expert på detta, men hoppas ni förstår vad jag menar. Riktigt roligt detta, man lär sig massor om sin egen stad, jag är själv född ett stenkast från denna plats, på Södervärnsgatan men familjen flyttade då jag bara var ett år till Kristinelundsvägen.
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av lassew den 15 mars, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av lassew den 15 mars, 2008)