NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-12-04
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-08-20, 01:18
Hej Ulrica!
 
I död- och begravningsbokens original (Malmö Caroli kyrkoarkiv, volym F:2, 1861-1873, s 397) kan man i lättläst handstil läsa att han Med berådt mod kastat sig uti stadens östra kanal och genom drunkning omkommit samt att han Begrofs i stillhet på grund af Malmö Rådstufvu Rätts Utslag d. 19/4 1870.
 
Han har alltså dött den 4 april 1870, men eftersom Malmö rådhusrätt först har varit tvungen att avgöra ifall det handlat om mord, olycka eller självmord, har begravningen skjutits upp. Den 19 april har deras beslut kommit, om att han måste begravas i stillhet på grund av att han som självspilling (som det kallades på den tiden; jag har nyligen skrivit en artikel om just självmord i Skåne vid 1800-talets andra hälft) hade förverkat sin chans att få bli begravd i vigd jord. Det står ju dock ingenting i notisen om att han blev begravd utanför kyrkogården, utan bara att rådhusrätten bestämt att hans begravningsakt skulle ske i stillhet, så jag är osäker på vad som gäller i detta fall. Enligt lagen fick självmördare dock inte bli begravda i vigd jord förrän en ny lag trädde i kraft 1908. Jag har dock en anas bror som tog livet av sig i samma församling tjugosju år tidigare, och han blev visserligen också begravd i stillhet, men eftersom rådhusrätten kunde bevisa att han tagit livet av sig i total förtvivlan så fick han bli begravd på Garnisonskyrkogården i Malmö. Mårten Julius blev för övrigt begravd enligt död- och begravningsboken på den 22 april.
 
Det bör finnas handlingar i rådhusrättens protokoll med beslutet den 19 april 1870 angående utredningen om självmordet; vittnesmål, obduktionsrapport etc.; dessa förvaras på Malmö stadsarkiv.
 
Mvh, Markus
 
(Meddelandet ändrat av lars_markus 2010-08-20 01:24)