NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-24
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-05-12, 19:34
Hej igen Anders,
 
Hur är det? Uppgifterna kommer från Malmö Stadsarkiv och jag kompletterar nu från den information som jag har. Jag har inga födelse- eller dödsdatum eller orter. Detta är vad jag har fått reda på, inklusive spekulationer:
 
Bengta Hardenberg gifte sig med Anders (Andreas) Malmström (som också senare anges som tunnbindare/tunnbindaregesäll) 1779-10-17 i Malmö Garnisonsförsamling (C:2, s.252). De fick barnen Sven (*178-003-24 (C:2, s.286) och Johannes (*1783-03-24 (C:3, s.186). Tunnbindaregesällen Anders Malmström avled 1784-07-08 i Malmö Garnisonsförsamling (C:3, s.276), 31 år gammal.
 
Bengta fick en dotter, min ana Charlotta Fredrika Malmström (*1788-01-15), med en annan man eftersom Anders Malmström ju dog 1784.  
 
Denne Charlotta Fredrika gifte sig förresten med min ana Petter Nils (Niclas) Sydoff, husar vid Mörnerska husarregementet 1804-1816, vars ursprung är okänt. De flyttade till Ystad troligen sent 1811 eller 1812. Anders Malmströms ursprung är också okänt.  
 
Nu till spekulationer om Bengta Hardenberg liv efter Anders Malmström, vars ursprung jag inte vet (och Scharman). Baserat på information ovan, var Bengtas dotter Charlotta Fredrika antinge född utom ett äktenskap eller så gifte Bengta om sig innan eller efter hon fick denna dotter. Malmö stadsarkiv hittade ingen familj Hardenberg i registerna över krykoböckerna, så Bengta är kanske inte född i Malmö eller kanske så har de tagit efternamnet efter hennes födelse (?). I bouppteckningsregistren återfinns inte Anders Malmström eller hans hustru.  
 
Men det finns två personer med namnet Hardenberg som skulle kunna vara släkt till Bengta. (1) 1775-09-29 dog klockaredrängen Bertil Ipsson som efterlämnade änkan Johanna Hardenberg och sonen Johan Jacob Bertelius, 18 år (Rådhusrätten i Malmö 1 FIIa); (2) 1795-07-04 dog avlidne arbetskarlen Jöns Hardenbergs änka Märta Hardenberg. Hon efterlämnade två döttrar: Beagta gift med husaren SCHARMAN, och Caisa som var ogift och boende i Halland. Malmö Stadsarkiv introducerar tanken att Beagta skulle kunna vara densamma som Bengta och att hon gift om sig, men något stöd för detta har inte kunnat påträffas i några kyrkböcker. Inte heller har de hittat någon husar SCHARMAN i garnisonsförsamlingen heller.
 
Anders, vi lyckades ju till slut att identifiera min farfars farfar Lembke i Ystad som fick min farfars far (med Fredrika Sydow, dottern till Charlotta Fredrika Sydow ovan!) utanför äktenskapet (maken hade ju i detta fall flyttat till Amerika och inte tagit ut skilsmässa innan). Jag hoppas verkligen att vi kan lösa detta, även om det finns en hel del gap just nu i historien.
 
Hälsningar,
Johan