NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012
Skrivet av: Bengt Åke Jarnestad skrivet 2011-05-17, 22:40
Hej!
 
Vissa saker i ens liv tar tid att reda ut och vissa andra lite längre tid. Jag känner att jag skulle behöve lite hjälp på traven i mitt sökande. Min mormors farfars far Mårten Andersson köpte Bingshus i Appeltorp, Spjutstorps socken 1807-01-24. Åtminstone så skall han enligt Tryde sockens utflyttnadslängd B:1 bild 15 sid 24 (AD On-line)ha utflyttat från Lövestad vid denna tidpunkt. Detta är för mig en nyhet då ärvda uppgifter och hfl Spjutsorp AI:1 säger att hans dotter Karna föddes 1807-03-23 på Bingshus, Appeltorp, Spjutstorps socken. Dock har jag sett att Karna föddes och döptes 1807-03-23 i Nilstorp, Lövestad socken. Allt enligt Lövestad kyrkobok C:3 bild 289 sid 557 (AD On-line). Modern min mormors farfars mor hette Bengta Larsdotter skulle vid dotterns födsel vara 27 år gammal. Således född omkring 1780. (inte alls omöjligt att Bengta stannade kvar i Nilstorp för att föda)
 
Finns det någon som har uppgifter på Mårten Andersson och Bengta Larsdotter och deras förehavanden i Lövestad så skulle jag vara glad att få veta. Jag försöker att härleda deras föräldrar och känner att jag kan vara fel på det.
 
Mårten skall vad jag förstått vara född i Onslunda 1778-08-10
Bengta Larsdotter i sin tur skall vara född i Boaröd, Tranås socken 1775-02-10
 
Men vem är deras föräldrar
 
mvh
 
Bengt Åke J