NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-04-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-04-06
Skrivet av: Birgitta Bommarco skrivet 2011-03-28, 16:18
Hej Peter!
Vad roligt att vi har samma anor! L?tze är min mffffm och jag vet vilka hennes föräldrar och syskon är, men jag kände inte till Svenborgs far Anders Olsson.  
Jag har mest forskat på Nils Åstradsson (mffff), som dog i Pregestad Vollsjö 1805, och jag blev väldigt glad när jag hittade honom och hans föräldrar i Heingetorp.  
Nils Åstradsson hade en son, Åstrad Nilsson 1766-1839 (mfff)född i Tomelilla, död i Pregestad, och han i sin tur hade sonen Lars Åstradsson 1807-1870 (mfff) född i Pregestad. Denne Lars Åstradsson hade en syster, Bereta Åstradsdotter f. 28/12 1804 i Pregestad som var gift med Ejlert Andersson f. 18/11 1794 i Heingetorp. De var bosatta Heingetorp 5 fram till 1856, då Ejlert dör i en olycka med skenande hästar. Bereta utvandrade med sina barn och systern Bengta Åstradsdotter + familj till Amerika 1857. Jag tror att Ejlert Andersson är barnbarnsbarn till din ana Elert Nilsson. Du kanske vet allt detta redan, men jag tycker att det är intressant att upptäcka hur släktingarna håller kontakt och gifter sig med varandra genom generationerna.  
 
 mvh Birgitta