NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-21
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2003-07-11, 08:43
Min ana Ola Mårtensson föddes 1777-11-02 i Lövestad och döptes den 4. Föräldrarna var Mårten Löfstedt och hans hustru Ingri. Han bars till dopet av mademoiselle Cammel på Löfvestads Kungsgård. Vittne var; Ladufogde Albregt Andersson på Löfvestads Kungsgård och Anders Mårtensson i Löfvestad_? samt medemoiselle Caisa Lotta och Anna Lena Lindström från Löfvestad.
 
Mårten Löfstedt var soldat och grenadiar i konungens eget värvade regemente. Enligt rullorna så var han född 1742-08.
Ingri dog 1778-05-22 i Heinge, Lövestad, av häftig feber, 40 år gammal.
Mårten gifter om sig 1778-12-31 i Lövestad med en Elna Ohlsdotter. Utdrag ur vigselboken:
2:a Sönd i Advent d 6 dec lystes första gången till äktenskap för soldaten ___? och Grenadieren uti Konungens eget värvade regemente, Secund Major, Capitain Jonas Samuel Klingstedts Compani af Malmö Garnision, Mårten Löfstedt samt qvinns personen Elna Ohlsdotter från Lövestads by - vigdes 31 dec.
Tyvärr så rymmer Mårten den 29 maj 1786 från det militära (Enligt GMR 1787) och försvinner spårlöst.  
Hans son Ola Mårtensson var bosatt i Fågeltofta (L-län) från 1808 till 1853 då han dog i Laxtorp, Fågeltofta.
 
Men var kom Mårten Löfstedt ifrån? När dog han? Vad hette Ingri i efternamn? Var var hon född? Vem var Elna Ohlsdotter? Frågorna är legio.  
 
Jag har fått ett tips om en Mårten Löfstedt som flyttar till Skurup från Lövestad 1765, men jag har inte lyckats hitta honom i Skurup.
Ett annat tips är att det på familysearch finns en Mårten Löfstedt som som gifter sig 1795-03-24 i Tosterup (L) med en Kerstina Jönsdotter. Kan detta verkligen vara samma person??
 
Om någon hittar något om denna soldat med familj så skulle jag bli väldigt glad!
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård