NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-30
Skrivet av: Ingemar Wickström skrivet 2004-02-04, 22:10
Lennart! Ja, det här var tydligen inte så enkelt. Dina upplysningar om Måns Cederberg var intressanta. Jag har själv Ola Jönsson och Bolla Svensdotter bland mina förfäder genom Måns' bror Per Olsson i Söderto nr 10. Detta kan förklara varför Per Olsson och h.h. Gyred Jönsdotter hade Jöns Andersson resp. Karna Persdotter till fadder till fyra av sina fem barn, varvid Karna är gudmor till ett av barnen.
     Som Du konstaterat finns Bolla Per Anders som fadder till två av Ola Jönssons barn (men han hade sju st.), medan Per Månsson och Gertrud Jönsdotter helt saknas. Din notering av dödsfallet 1705 liksom Ditt resonemang om namnfrågan för kusinens föräldrar försvagar onekligen hypotesen att Per/Bolla är Karnas föräldrar. Allt skulle dock falla på plats om - som Du är inne på - Karna var dotter till Per Andersson i hans tidigare äktenskap och om hustrun i detta äktenskap var syster till Ola Jönsson eller Bolla Svensdotter. Men det är svårlösta om!
      När det gäller alternativet Per Månsson/Gertrud Jönsdotter är den enda anknytning till namnet Måns som jag funnit hos Ola Jönsson/Bolla Svensdotter Bollas far, som var Sven Månsson i Söderto. Men det är en generation för tidigt. Däremot är det ju hypotetiskt möjlig att Gertrud Jönsdotter är syster till Ola Jönsson.
     Jag har alltså för dagen inga konstruktiva förslag, men skall fortsätta att se om jag kan hitta nya puzzelbitar! Till sist bara ett par frågor: Har Du något dödsnotis för Karna Persdotter som kan ge vägledning? Är det fullt klart att Måns Cederbergs föräldrar var Ola Jönsson/Bolla Svensdotter? Det fanns ju i Söderto i slutet av 1600-talet ytterligare en Ola Jönsson (på nr 1), vars hustru hette Elna Tykesdotter, något som kanske kan ge en anknytning till Bolla Tykesdotter.