NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-30
Skrivet av: Ingemar Wickström skrivet 2004-02-01, 23:32
Lennart!
Min hypotes är att Karna Persdotter är identisk med Per Anderssons i Lyby dotter med samma namn, som föddes där 1693 (döpt Dn. 9 Trin.=13/8). Indicierna härför är följande: Jöns Andersson och Karna Persdotter bodde på Lyby nr 6. Föregångare på denna gård var Per Andersson (se t.ex. mtl 1691, 1699). Enligt Kat.L. 1703 hade Per Andersson bl.a. döttrarna Kerstin och Karna. Kerstin gifte sig 1703 med Tyke Svensson i Lyby. Mellan Kerstin/Tyke å ena sidan och Karna/Jöns å andra sidan förkommer flerfaldigt faddersamband.
Per Andersson var först gift med Karna NN, som dog 1692 (begr. die Miser.=10/4) 36 år gammal i sviterna efter en förlossning. Per måste omgående ha gift om sig med Bolla Tykesdotter, då paret redan året därpå fick ovannämnda dotter Karna, tydligen namngiven efter den nyligen avlidna hustrun.
Parentetiskt må nämnas att Nils Isacsson i skriften Ett släktled - Marcus von Meijer Graa nämner en Per Andersson, som var åbo i Lyby åren kring 1700 och vars härstamning han genom anknytning till Graa-släkten för tillbaka ned i medeltiden. Jag vet inte om detta är samma Per Andersson som den ovan nämnde. Inte heller vet jag något om hållbarheten i  denna härledning.