NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-04
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-06-06, 14:40
Hej Nils-Yngve!
 
I detta fallet bör det nog syfta till sonens mor; jämför notisen ovan och under. Det första sin är ju för att Anders är Jeppas' son, och det andra sin är för att modern bör vara Anders' moder. Även om det såklart kan vara så att Anders ärvde sin farmor, så är nog det vanligaste i liknande fall att det är bröstarvingarna som direkt ärver (i detta fall är ju Jeppa bröstarvinge efter sin mor Kerstina, inte Anders).
 
Jag har själv forskat en del i dessa äldre skiften i Lunds rådhusrätt, och minns att jag hittat ett barnbarn som senare får ut ett arv efter sin mormor sedan modern avlidit. Även i den notisen var dock syftningarna lite luddiga, men det rådde ändå inget tvivel om att arvet alltså tillföll barnbarnet eftersom bröstarvingen efter mormodern (alltså modern) avlidit innan arvet betalats ut. Jag gissar att du hittat denna notis genom bpt-registret, och att det alltså inte finns fler länkade notiser bland skiftena som kan ge ledtrådar till hur det egentligen ligger till med vilken moder som åsyftas?
 
Mvh, Markus